Escòcia en BTT
502 quilometres per North West Highlands
Les Hèbrides / Skye-Harris-Lewis















Cicloturisme per North West Highlands i les seves illes més representatives.

Escòcia és un país amb història. Castells, torres i antics camps de batalla es troben al costat de monuments de pedra prehistòrics. Les Highlands amb les seves cadenes de muntanyes i llacs ens faran la sensació d’estar en terra verge.

Dades i estadístiques:
Recorregut: 502 quilòmetres
Desnivell: 6.256 metres (+)
Escòcia / North West Highlands / Skye – Harris - Lewis
Etapes: 12, amb una mitja de 42 quilometres i 520 metres de desnivell (+) per etapa
Aturades de recuperació i turisme: Edinburgh i Callanais
Terreny: asfalt 100%

Etapes: (els enllaços de les etapes contenen mapa i track)
01 Edinburgh - ScotRail - Fort William - Glenfinnan / 25 Km i 246 metres desnivell
02 Glenfinnan - Mallaig - Ferry - Armadale - Isleornsay / 59 Km i 842 metres desnivell
03 Isleornsay - Portnalong / 59 Km i  651 metres desnivell
04 Portnalong - Dunvegan / 37 Km i  582 metres desnivell
05 Dunvegan - Uig / 50 Km i  624 metres desnivell
06 Uig - Ferry - Tarbert - Balallan / 36 Km i  497 metres desnivell
07 Balallan - Callanais / 28 Km i 218 metres desnivell
08 Callanais - Callanais / 34 Km i 403 metres desnivell
09 Callanais - Stornoway - Ferry - Ullapol / 29 Km i 236 metres desnivell
10 Ullapol - Dundonnell / 45 Km i 542 metres desnivell
11 Dundonnell - Gairloch / 50 Km i 753 metres desnivell
12 Gairloch - Achnasheen - ScotRail - Edinburgh / 50 Km i 661 metres desnivell

Curiositats:
1) A Escòcia hi ha les muntanyes més altes del Regne Unit, els parcs nacionals més grans i els llacs més profunds.
2) Escòcia disposa de 800 illes (unes 130 estan inhabitades), 30.000 llacs i 50.000 Km. de rius.
3) Cairngoms és la zona més alta del Regne Unit, amb més de 1.000 metres d’altitud. El seu punt més alt és el Ben Nevis amb 1.344 metres.
4) Skye i les Hèbrides tenen alguns dels escenaris més bells i inhòspits d’Escòcia. Des de les majestuoses Cuillins d’Skye, passant per les planes inundades i les muntanyes de Harris.
5) Les illes Hébrides son un extens arxipèlag a la costa Oest d’Escòcia. Des del punt de vista geològic, s’ha comprovat que aquest arxipèlag està compost per les roques més antigues de les illes Britàniques.
6) Callanais Stones, a l’illa de lewis, és l’assentament prehistòric que millor s’ha conservat a Europa. Situat en ull lloc elevat, va ser construït fa més de 4.000 anys, 1.000 anys abans que es construïssin les piràmides d’Egipte.
7) El whisky, beguda nacional per excel•lència, es destil•la de l’ordi. Hi ha milers de whiskies de malta, d’entre 10 i 12 anys.
8) Edinburgh, capital d’Escòcia, està construïda sobre roca volcànica i és una de les capitals europees més boniques.

Motivació:
Aventura i turisme, un còctel que permet combinar esport, turisme i cultura. La bicicleta permet gaudir, amb la seva proximitat, de l’entorn i del paisatge en tot moment. Visitar l’Escòcia més reial, propera a mar, cercant platges, pobles i paisatges més autèntics. Després del "Danubi en BTT", buscàvem un projecte amb una mica més de dificultat pel que fa al desnivell de les etapes.

Estat físic:
Tot i que no fa falta ser un atleta, si que s’ha de tenir un estat físic acceptable ja que algunes de les etapes presentant un desnivell important i cal tenir una mínima resistència. Naltros som gent que fem muntanya assíduament i ens vam trobar força còmodes damunt de la bicicleta.

Desnivell:
El perfil d’Escòcia és de mitja muntanya i constantment s’han de superar ports de muntanya, amb inclinacions del 10% i 12% en alguns casos.

Tàctiques d’etapa:
1) Donat que per aquestes contrades la franja de llum solar (a l’estiu) és molt ampla, ens ha permès aixecar-nos a una hora raonable i esmorzar com Déu mana per afrontar les etapes amb cara i ulls.
2) Aturar-nos per fel l’àpat (lleuger) de migdia a mitja etapa com a mínim i si potser a un paratge o població amb interès cultural.
3) S’ha de tenir en compte l’horari dels àpats per arribar a una hora raonable, amb l’idea de endreçar-nos un xic i tot seguit fer un tomb, prendre una bona cervesa i sopar al mateix temps. 

Meteorologia:
Es clar que amb dotze dies per davant ens trobarem tot tipus de situacions meteorològiques. Naltros, de les 12 etapes, vam ciclar sota la pluja en 3 d’elles inclosa una tempesta de consideració. Tot i semblar molta aigua, donades les característiques climatològiques de la zona, podem confirmar que vam estar de sort, doncs així ens ho van fer saber els escocesos.

Trasllat i transport:
El més habitual, encara que hi ha més opcions en funció de la ruta triada, és volar fins a Edinburgh i seguidament prendre el ferrocarril cap a Fort William o el punt d’inici. En el nostre cas vam volar amb KLM, escala inclosa, com a opció més econòmica. Cal mencionar que al tren (ScotRail) és obligatori reservar espai per a les bicicletes. Referent al transport (anada i tornada) de les bicicletes, en el nostre cas, donat l’elevat preu de dur-les amb el vol corresponent, ens va sortir més favorable enviar-les per una companyia de transport. Si opteu per dur-les amb vosaltres, és obligatori que vaguin degudament embalades. A Internet trobareu una infinitat de pàgines on us mostraran amb tot detall (vídeos inclosos) la manera d’embalar les bicicletes adequadament.

Senyalització:
La ruta descrita circula per carreteres locals, degudament asfaltades i senyalitzades. Un mapa de carreteres, amb suficient escala i detall, ens serà suficient per orientar-nos correctament. Escòcia, a banda de circular per l’esquerra, no disposa de carrils específics per a les bicicletes. Els Escocesos, majoritàriament, son prou respectuosos amb la bicicleta.

Idiomes:
Òbviament la llengua anglesa serà el nostre interlocutor vàlid. A moltes zones, principalment a les Highlands, trobarem rètols en gaèlic.

Gastronomia:
El plat estrella és el famós “Fish & Chips” que el trobareu arreu com recurs fàcil i econòmic. Si cerquem una cuina més elaborada, trobarem força plats relacionats amb el peix de la zona i diversitat de productes fumats, tots sempre rigorosament acompanyats de mantega. L'esmorzar tradicional és un mena de ritual, cereals, melmelades, torrades, iogurts, cafè, sucs, salsitxes, ous en diferents textures, bacon, patates, tomàquets, haggis, mongetes, xampinyons, i tot tipus de complements que formen un àpat hiper-calòric. En el nostre cas ens va anar perfecte per afrontar les etapes amb energia i anar cremant les calories pel camí. Les cerveses son excel•lents i molt variades, algunes d’elles son servides naturals. En alguns dels acollidors pubs, a banda de la cervesa envasada, fàcilment podrem veure fins a una dotzena de tiradors de cervesa.

Allotjament:
A Edinburgh trobarem diversos hostels degudament preparats per atendre i rebre bicicletes. A les Illes, donada l’escassetat d’allotjament que disposa, és recomanable dur tot degudament reservat amb suficient antelació. L’oferta majoritària a les Illes passa per allotjament a cases particulars que ofereixen un ampli ventall tipus “Bed & Brekfast”, que satisfaran perfectament, a la nostra mida, les etapes previstes. Naltros, amb sis mesos d’antelació ja varem trobar més d’un allotjament que ja tenia el cartell de complet pel mes de Juliol. L’opció de càmping, a banda de la poca oferta, no es gens recomanable per l’existència dels “midgets”, famosos i molestos mosquits que ens donaran algun que altre enrenou.

Breu:
La valoració final de la ruta d'Escòcia en BTT, és altament satisfactòria en tots els sentits. Una combinació perfecte d’esport i turisme que ens ha permès conèixer pausadament aquest territori que hem trepitjat a pams. El fet d’anar en bicicleta alenteix la manera de percebre i entendre les coses que habitualment formen part del nostre dia a dia, sense adonar-nos compte, com el paisatge, la llum, la vida , els costums, els colors, les persones, la natura, etc...

Els cicloturistes:
Josep - Mercè - Mónica - PeP

  Print Friendly and PDF

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada