3a etapa  |   Isleornsay - Portnalong

Fitxa de l’etapa:
Distància: 59 km.
Desnivell (+): 651 metres
Ruta: Isleornsay – Skulamus – Broadford – Luib – Sligachan – Carbost - Portnalong

Presentació de l'etapa:
Etapa de muntanya en tots els sentits, doncs passarem per territori Cuillin (1). Bona estirada de cames per suar la cansalada i posar a proba la resistència. Una etapa plena de idíl•lics paisatges de muntanya i de mar.

Descripció de l'etapa:
Sortim de Isleornsay i prenem un altre cop la carretera A87, deixant enrere els bucòlics paisatges de la costa per endinsar-nos, tot travessant l’illa, anant a buscar les conegudes Cuillin (1). Anem superant i alternant desnivells en direcció a Skulamus. Més endavant la carretera va regirant a l’esquerra i passada la població de Luib i més properament al territori Cuillin (1) divisem en la llunyania un costerut port de muntanya que acolloneix tot observant la carretera com s’alça amunt en una diagonal perfecta i sense pietat. Enfilem el primer port de muntanya amb decisió i sense defallir en la intensitat. Amb calma però sense pausa anem tibant de cames fins arribar al coll. Una estona per la recuperació mentre gaudim de les bones vistes que es despleguen arreu. Diuen que després d’una pujada ve una baixada, així que reprenem la marxa i enfilem el descens del port amb fermesa i velocitat per després més planerament arribar-nos fins a Sligachan. Sligachan és un bonic nucli i punt de sortida pels excursionistes i senderistes, on trobaran diversos serveis d’allotjament i restauració. En aquest punt hi ha una bifurcació i deixem a la dreta la carretera A87 per desviar-nos per la A863 que ens durà a la nostra destinació. Seguim endavant amb el paisatge de les majestuoses Cuillin (1) al nostre darrera com a teló de fons. Anem ciclant en direcció a Drynoch. Sense arribar a la població de Drynoch prenem la carretera B8009 en direcció a Carbost i Portnalong (2). Un cartell ens indica la reconeguda destil•leria Talisker ubicada al fons de la mateixa població de Carbost, arran de mar. Fem una parada turística per visitar la destil•leria esmentada. Seguidament sortim pel seu darrere per una petita carretera que s’enfila amb forta pujada. Seguim, un cop recuperat l’alè, fins a l’allotjament situat a Portnalong (2), tot gaudint de les vistes elevades i de la grandiositat del llac de Harport. Un cop instal•lats al peculiar allotjament, ens apropem fins al final de la carretera B8009, on està situat el port mariner de Portnalong (2).

Comentaris:
(1) Les Cuillin són una cadena de muntanyes rocoses ubicades a l’illa de Skye. Les autèntiques Cuillin són també conegudes com les Cuillin Negres per distingir-se de las Colines Roges a l’altre costat de Glen Sligachan. Las Colines Roges són més baixes i, sent menys rocoses, tenen menys escalades o trepades. El punt més elevat de las Cuillin, i de l’isla de Skye, es Sgurr Alasdair en la Cuillin Negres amb 992 metres d’alçada.
(2) Portnalong és un petit poble al Nord-oest de l'illa de Skye a la vora del llac Harport. Va servir com a punt d’abastiment de combustible per a vaixells aliats durant la Segona Guerra Mundial. També a la Segona Guerra Mundial es van utilitzar els turons que l’envolten per entrenar els soldats de la resistència noruega que van participar en el sabotatge d'aigua pesada de Noruega.

Allotjament:
Ens allotgem a un hostel peculiar com pocs, doncs la seva decoració esta generalment basada i ambientada en la coneguda sèrie de ciència ficció de Star Wars. Ens sorprèn trobar una ambientació tant agosarada per aquestes remotes contrades. Un hostel sense restauració però amb dret a cuina i tot tipus de serveis. Per remeiar la restauració vam anar a trobar el pub local de la zona 100% escocès.

Tercera etapa amb un perfil de muntanya majoritàriament. Avui el sol ha lluït amb decisió i ens ha fet suar de valent al afrontar les consistents pujades. Paisatges evocadors i panoràmiques extenses complementen aquesta etapa d’avui. Igualment l’allotjament ha suposat tota una experiència en l’àmbit turístic. Aquest cop hem fet un autèntic “fish & chips” per matar la gana.