10a etapa  |   Ullapool - Dundonnell

Fitxa de l’etapa:
Distància: 45 km.
Desnivell (+): 542 metres
Ruta: Ullapool – Leckmelm – Ardcharnich – Inverlael – Glackour – Lochbroom – Corrieshaloch Gorge - Fainmore - Dundonnell

Presentació de l'etapa:
Etapa de muntanya amb tempesta i remullada inclosa. Passem del Loch Broom al Little Loch Broom per les costerudes carreteres que ens posaran a prova. Boscos i paisatges de muntanya amb visita turística a les interessants gorges de Corrieshaloch Gorge (1). Després de la visita a les gorges esmentades, aigua a bots i barrals. Una ben trobada casa abandonada ens ha servit com a refugi d’emergència per deixar que la tempesta es serenes una mica. Tot seguit, ben xops, ens hem apropat fins a Dundonnell.

Descripció de l'etapa:
Abandonem Ullapool per la carretera A835. Una carretera que limita per la seva esquerra amb frondosos boscos. Boscos com el “Lael Forest” de 17 acres amb magnífics paisatges de muntanya que inclouen els pics de Beinn Dearg i An Teallach. Anem ciclant tranquil•lament fins a Lochbroom on la carretera comença a enfilar-se. La carretera tiba amunt amb rampes d’un 12% segons anuncien els senyals de trànsit. Ens posem les piles i afrontem la pujada sense defallir. Després de suar la cansalada arribem a una desviació. Abandonem la carretera A835 i prenem a mà dreta la carretera A832. Una carretera menys transitada que ens durà, sense pèrdua cap a Dundonnell. Un quilòmetre més endavant, trobem a mà dreta la zona d’aparcament per visitar “Corrieshalloch Gorge” (1). Estacionem les bicicletes i prenem el corriol que davalla cap a les gorges esmentades. Visitem aquestes espectaculars gorges i aprofitem per fer l’àpat per la zona. El cel cada cop es més amenaçador i fa preveure que la resta de la jornada serà passada per aigua. Reprenem la marxa per la mateixa carretera, que suaument va pujant amb un desnivell mantingut. Els gotellots donen pas a la tempesta per una carretera sense civilització i sense cap aixopluc per a refugiar-nos. Una quantiosa tempesta amb repetides descarregues elèctriques que ens fan passar una mala estona. Al quilòmetre 30 d’etapa aproximadament trobem amb gratitud, a mà dreta, una casa deshabitada que utilitzem a corre cuita per resguardar-nos de la tempesta. Remullats com pollastres ens eixuguem mentre deixem que s’escampi una mica la tempesta. Després d’aclarir-se una mica el cel, reprenem l’etapa. Ara en lleugera baixada anem fent quilòmetre rere quilòmetre amb precaució per l’estat moll de la carretera. El núvols s’esvaeixen per aquest inhòspit paisatge de muntanya. Després d’uns 3 quilòmetres aproximadament passem per una mena de collet on ens aturem per observar el Dundonnell River amb un cabal desmesurat provocat per la tempesta. Seguim ara en continua baixada per carretera de muntanya. Malgrat la climatologia, les boires endinsant-se per les muntanyes envoltades de llacs, ens ofereixen un paisatge de gran bellesa. La pluja torna a visitar-nos i el descens cal prendre’l amb cautela. En la proximitat del nostre allotjament trobem gratament un “bistro” “tearoom” obert. Donat el nostre humit estat decidim aturar-nos una estona per recuperar l’escalfor i prendre un merescut berenar. Un càlid te amb pastis inclòs ens carrega les bateries ràpidament. En un no res arribarem a l’allotjament, doncs només ens separen 300 metres aproximadament. Ràpidament ens acomodem i prenem una reconfortant dutxa amb aigua calenta.

Comentaris:
(1) Corrieshalloch Gorge es troba a la riba del riu Droma, 20 quilòmetres al Sud de Ullapool (entre el A832 i el A835 prop de les carreteres Braemore) a les terres altes escoceses. Amb unes mides de 1,5 km de llarg i 60 m de profunditat, es va formar al final de l'última edat de gel per l'erosió causada per l'aigua de desglaç ràpid. Un pont de suspensió una mica més avall de les cataractes va ser construït per John Fowler (1817-1898). Des d'aquí es pot mirar cap avall en aquest espectacular congost. El barranc inaccessible suporta una rica i variada flora de briòfits Atlàntic. El riu flueix a través de Droma, en una sèrie de caigudes d'aigua, el més gran dels quals és el de 46m Falls Measach. Més avall, una plataforma d'observació ofereix un excel•lent mirador dels salt d’aigua.

Allotjament:
Ens allotgem a un refugi de muntanya, punt de partida per l’ascensió a la muntanya An Teallach de 1.062 metres d’alçada. Habitacions de 4 places amb lliteres i dret a cuina. Acollidor refugi amb habitació per eixugar la roba, cosa que ens ha anat al pel per eixugar les sabates i tot plegat. Mencionar que l’home que regenta el refugi es un dels components del grup de cant que hem trobat al pub.

Una atractiva etapa amb perfil i paisatge de muntanya. Una etapa on hem tastat l’anunciada pluja en forma de grossa tempesta que ens ha fet avançar al seu ritme. Secs i ben sopats ens hem apropat al pub del poble on hem pres unes bones cerveses mentre gaudim de la bona companyia i dels càntics d’un grup que amenitza la vetllada amb cançons gaèliques tradicionals.