5a etapa  |   Dunvegan - Uig
Escòcia en BTT

Creuant l’illa de Skye + visita a Fairy Glen (1)

Fitxa de l’etapa:
Distància: 50 km.
Desnivell (+): 624 metres
Ruta: Dunvegan – Edinbane – Bernisdale – Skeabost – Tote – Kensaleyre – Fairy Glen - Uig

Presentació de l'etapa:
Etapa que cicla pel Nord de l’illa de Skye fins a Uig, port d’embarcament per saltar a les illes d’Harris i Lewis. Etapa de muntanya en primera instancia que dóna pas a un perfil més suau fins a Uig. Etapa calorosa amb visita a Fairy Glen (1) abans d’arribar a Uig. Una vila portuària, de trànsit marítim i punt d’enllaç amb les illes Hèbrides Exteriors.

Descripció de l'etapa:
Travessem Dunvegan en sentit Nord i a mitja població prenem la carretera A850 a mà dreta, en direcció a Edinbane. Deixem enrere l’interessant població de Dunvegan en mantinguda pujada tot travessant el Nord de l’illa, allunyar-nos de la costa per terreny de muntanya. Anem superant i alternant desnivells en direcció a Edinbane. Passem aquesta població, ara amb un perfil d’etapa més suau que ens permet ciclar més còmodament. Un dia calorós ens va fer suar la cansalada. Mentre passem pel torrent d’algun riu observen, amb certa enveja, com prenen un bany algun animal autòcton de la zona. Seguim endavant fins a la població de Skeabost. Passada aquesta població, hem d’estar atents a la desviació que ens dura cap a Uig (2). Així que abandonem la carretera A850 i prenem a mà esquerra, la carretera A87 en direcció a Tote i Peinmore. Ara per carretera menys transitada, anem ciclant i superant els diferents desnivells que se’ns presenten. Donada la calor angoixant d’avui, aprofitem per ubicar-nos sota un pont amb riu inclòs, amagats a l’ombra per fer l’àpat del dia. Reprenem la marxa i avancem decididament cap a Uig (2). En la seva proximitat, ja es divisa l’enorme badia on s’ubica la població esmentada i final d’etapa. Abans, però, hem de visitar Fairy Glen (1) curiós indret àmpliament recomanat per un treballador de l’allotjament anterior de Skye Walker. Així que abans d’arribar a Uig (2) un cartell de carretera sense sortida, ens indica la desviació cap a Sheadar. Abandonem momentàniament la carretera A87 per una carretera local, estreta i costeruda que puja amb molta decisió els primers 100 metres aproximadament. Passem uns nuclis de casses i seguim fins una mena de petit estany on deixem les bicicletes. Ara, a peu, ens enfilem pel damunt dels turons que formen aquesta curiosa i màgica formació geològica amb aires de misteri. Ens apropem i pugem al turó més altiu i rocós, anomenat Castell Ewan. Un altiu turó en primera instancia inexpugnable, però presenta pel seu darrera un corriol que s’eleva fins al cap d’amunt. Dalt, obtenim una perfecta visió aèria de la zona. Ple d’ovelles pel voltant, fem un tomb per la zona i retornem a les bicicletes, aquestes màquines que es mouen amb energia humana. Abandonem Fairy Glen (1) per la mateixa carretera local per anar a buscar la carretera A87 un altre cop. Abans, uns revolts ens ofereixen unes magnifiques vistes de la badia de Uig (2) franquejada per penya-segats de gran bellesa. Baixem ràpidament fins a la població esmentada i anem a cercar l’allotjament que es situa al fons de la mateixa, en front de la badia.

Comentaris:
(1) Fairy Glen, també conegut com terra de fades, és una àrea d'aparença d'un altre món, propera a Uig al Nord-oest de l'illa de Skye. És un lloc tranquil, excepte pel bel d'ovelles, i sovint descrit com un conte de fades. Terreny salvatge amb més de 360 petits turons cònics de formes estranyes. És un paratge natural agradable, amb un toc de misteri. Els turonets són un fet erosiu i els geòlegs diuen que els accidents geogràfics distintius han estat causats per uns grans lliscaments. Ocupa una àrea de més de 15.000 metres quadrats i conté nombrosos monticles petits i amb forma cònica creixents entre 2 i 10 metres d'altura. Aquests turons estan coberts amb una gruixuda herba verda (turfy). Segons la llegenda local, les noies que ballen nues, veuran realitzats els seus desitjos més estimats.
(2) El poble de Uig es troba a la badia protegida d’Uig Bay, a la costa Oest de la península de Trotternish a l'illa de Skye. Des del seu port protegit, el ferry Caledonian MacBrayne ofereix enllaços amb les Hèbrides Exteriors d’Harris i Lewis. La població s'estima entre 200 a 300 habitants. Allotjament: Ens allotgem a l’única zona de càmping, a ran de mar, que disposa d’habitacions sense cap tipus de servei. Còmode allotjament amb bones vistes de la badia. Ubicat al centre de la població, ens permet fer un tomb per les seves quatre, mal contades, botigues i pel seu interessant port mariner amb relaxants vistes de l’extensa badia.

Cinquena etapa amb un perfil de muntanya majoritari. Dia calorós que ens ha fet suar de valent a estones per afrontar les diferents pujades. Zona màgica i panoràmiques extenses complementen aquesta completa etapa d’avui. Un allotjament ben situat, amb dret a cuina, però sense restauració que ens obliga a cercar les botigues per fer la compra. Demà farem el salt a les Hèbrides Exteriors (més deshabitades) d’Harris i Lewis.