Le Canal du Midi en BTT
250 quilòmetres per terres d'Occitània






La ruta de cicloturisme per terres d’Occitània 

El canal del Migdia (en occità Canal de las Doas Mars o menys correctament Canal del Miègjorn; en francès Canal du Midi) és un canal francès que uneix el riu Garona amb el mar Mediterrani. Juntament amb el Canal lateral de la Garona proveeix d’una via navegable interior des de l’Atlàntic fins la Mediterrània. Va ser allargat amb el Canal del Roine a Seta, i tot el conjunt en un principi tenia el nom de Canal reial del Llenguadoc. Els revolucionaris el 1789 li van canviar el nom per l’actual Midi (Migdia). Fou considerat pels contemporanis com l’obra més important del segle XVII. En sentit estricte el Canal del Migdia designa la part que va de Tolosa al Mediterrani, de tot el conjunt del Canal dels dos mars, conjunt de vies navegables que permeten la unió del Mediterrani i l’Atlàntic: el canal, la Garona i el canal lateral de la Garona, construït a l’estuari de la Gironda des de Bordeus. Fou el comerç de blat que va motivar la construcció, entre 1666 i 1681, en el regnat de Lluís XIV, sota la supervisió de Pierre-Paul Riquet, cosa que el fa el canal més antic d’Europa en funcionament. Es tracta d’una obra complexa i enginyosa, per aconseguir l’aigua, Riquet, va canalitzar-la des de la Muntanya Negra fins al Seuil de Naurouze, el punt més elevat del recorregut i també el canvi de vessants del canal. 

Dades i estadístiques:
Recorregut: 250 quilòmetres
Etapes: 4 (amb una mitja de 65 quilometres per etapa aprox.) 
Pujades: 10% aproximadament
Terreny: majoritàriament pista de terra

Etapes:
01 Tolosa de Llenguadoc – Castelnaudary (65 km aprox.)
02 Castelnaudary – La Cornezienne (55 km aprox.)
03 La Cornezienne - Minerva (70 km aprox.)
04 Minerva – Besiers (60 km aprox.)

Curiositats: 
(1) El 1996 fou classificat com a Patrimoni Mundial de la Humanitat en la 20 sessió de l’UNESCO. En altre temps el canal es va fer servir per al transport de persones i mercaderies, avui, però, el seu ús més important és el plaer i el turisme. El canal compta amb 350 obres d’art, de les quals 63 són rescloses, 126 ponts, 55 aqüeductes, 7 ponts-canal, 6 preses i 1 túnel.
(2) Algunes rescloses del canal són joies arquitectòniques. La resclosa rodona d’Agde té tres portes, una permet accedir al canal, la segona porta al mar i la tercera permet el pas al riu Erau. Aquest sistema permet tenir un triple accés i protegeix el canal de la crescuda del riu. Per altra banda, el canal té diverses rescloses múltiples, cosa que permet economitzar les portes i els fonaments als indrets on el pendent és més fort. La més coneguda és la resclosa de Fonserannes que té 8 vasos.
(3) La fundaria mitga és de 2 metres i presenta una amplada mitja de 20 metres. El seu punt més alt amb 189 metres sobre el nivell de mar es registra al pas de Seuil de Naurouze (comarca del Lauragais). Actualment hi ha aprox. 60.000 arbres plantats a la riba del canal.

Motivació: 
Aventura i turisme, un còctel que permet combinar esport, turisme i cultura. La bicicleta permet gaudir, amb la seva proximitat, de l’entorn i del paisatge en tot moment. Després del bon resultat de “El Danubi en BTT” hem obert el ventall d’aventures cicloturistes, que en el nostre cas, ens serveix per canviar de registre, diferent del nostre terreny habitual de muntanya.

Meteorologia: 
La Setmana Santa sol ser un clàssic en mal temps, encara que només sigui per fer la guitza. Amb cinc dies per endavant ens hem trobat tot tipus de situacions meteorològiques. Així doncs ens hem afrontat amb pluja, sol, barrufa, resol, plugim, vent, fang, núvols, i altres tipus de fenòmens en major o menor intensitat. De fet és l’habitual en aquest tipus de rutes.

Trasllat i transport: 
Si es disposa de més temps, el més còmode consisteix en arribar directament en tren a Tolosa de Llenguadoc, i un cop arribats a Besiers prendre altre cop el tren per retornar a l’origen. En el nostre cas, hem deixat els vehicles a Besiers i ens hem traslladat en tren fins a Tolosa de Llenguadoc per iniciar la ruta. El trajecte no és directe i cal fer un transbordament a Narbona. Cal consultar la xarxa ferroviària francesa SNCF per veure els horaris i la disponibilitat de transport de les bicicletes en els vagons.

Senyalització: 
La senyalització especifica del Canal du Midi no existeix, no hi ha cap tipus d’indicadors. De tota manera l’orientació no presenta cap tipus de dificultat, ja que majoritàriament consisteix en seguir Le Canal du Midi per un marge o per l’altre. Un senzill mapa turístic ens servirà per saber més o menys el lloc on ens trobem.

Gastronomia: 
La gastronomia francesa, com ja sabeu, no presenta gaires sorpreses doncs es bastant similar a la nostre cuina mediterrània. L’ànec amb la seva famosa “cassoulet”, formatges, vins i patés, son els ingredients gastronòmics més característics d’aquesta zona que complauran les nostres etapes. 

Allotjament: 
Donat que la ruta només es composa de quatre etapes, vam rebutjar l’opció de càmpings o bungalows per a més comoditat. Vam cercar els allotjaments amb dos criteris fonamentals, primer fugir dels grans nuclis turístics i segon trobar un tipus d’allotjament més casolà i rural al mateix temps. Així doncs, els allotjaments en la segona i tercera etapa els vam haver d’anar a trobar fora del traçat de Le Canal de Midi. Una cosa que en conseqüència, ens va permetre conèixer altres paisatges, costums i perspectives del voltants del nostre principal objectiu.

Breu: 
Tot plegat Le Canal du Midi en BTT és una experiència prou satisfactòria en tots els sentits. Potser en algun moment donat, la tipologia del paisatge pot semblar una mica monòtona ja que majoritàriament es circula per un o l’altre marge del canal en qüestió. Una combinació perfecte d’esport i turisme que ens ha permès conèixer pausadament aquesta obra d’enginyeria tan coneguda i propera. El fet d’anar en bicicleta alenteix la manera de percebre i entendre les coses que habitualment formen part del nostre dia a dia, sense adonar-nos compte, com el paisatge, la llum, la vida , els costums, els colors, les persones, la natura, etc...

Els Clicloturistes: 
Cati - Felipe - Gloria - Josep M - Josep - Mercè - Monica - PeP – Xavi


    Print Friendly and PDF