Congost de Mont-rebei

El congost divisori que separa Aragó i Catalunya

El congost de Mont-rebei és un paratge que forma part de la Reserva Natural Parcial de la Noguera Ribagorçana-Mont Rebei. Es troba localitzat al límit entre l'Aragó i Catalunya. A l'oest, es troba la Baixa Ribagorça (Franja) i a l'est el Pallars Jussà i la Noguera (Catalunya). Està constituït a la part més estreta per on el riu Noguera Ribagorçana travessa la serra del Montsec. Es tracta d'un indret d'indubtable valor ecològic per la fauna salvatge que alberga, entre la qual cal destacar les aus rapinyaires, i per la bellesa del seu paisatge agrest. Té un gran atractiu per a escaladors i espeleòlegs, ja que s'hi troben excel•lents parets i alguna cova com la Colomera.
A la banda catalana, el pas pel congost es fa íntegrament per un camí excavat en la roca, i en alguns punts per túnel. Cal recordar que aquest camí se situa a gran altitud i no disposa de barana, per la qual cosa no és recomanable per als nens o per als qui pateixen vertigen. Al sud, el camí guanya altitud i recorre les faldes de la muntanya fins a albirar l'embassament. El congost de Mont-rebei constitueix, sense cap mena de dubte, un dels espais naturals més singulars dels Prepirineus, tant des del punt de vista paisatgístic, en ser l'únic gran congost lliure d'infraestructures, com per la seva gran biodiversitat.

Punt de partida: Aparcament d’accés a l'Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa.
Des de Balaguer prenem la carretera C-12. Continuem per la carretera C-12 i uns 2 km. aprox. abans d’arribar a la població d’Àger, prenem per l’esquerra una carretera local fins a Corçà. Des de Corçà continuem per una estreta carretera que ens duu a l'Ermita de la Mare de Déu de la Pertusa. Estacionem el vehicle on s’acaba l’asfalt, en l’aparcament que es troba al davant.
Veure punt de partida a Google Maps.

Aparcament - GR 1 - Mas de la Pardina - Mas Carlets - Pas d’Aguilé - Cova Colomera - camí de ferradura - GR 1 - Les Freixoles - pont penjant Barranc de Sant Jaume - Les Freixoles - GR 1 - camí de ferradura - Cova Colomera - Mas Carlets - Mas de la Pardina - GR 1 - Aparcament

Sortim en direcció Nord, seguint les marques vermelles i blanques del GR 1. Xino-xano, sense pèrdua, continuem fins un collet per anar davallant fins al fons del Barranc de la Pardina. Passem pel costat del Mas de la Pardina (en runes), deixant a l’esquerra un trencall que ens duria a la font de la Pardina. Anem trobant diversos indicadors i seguim endavant pel camí que comença a fer llaçades per la part més costeruda de la caminada d’avui. Seguidament el terreny es suavitza i arribem per la Feixa de Carlets al Pas d’Aguilé que disposa de molt bones vistes de l’entorn i del propi Congost de Mont-rebei. A continuació, el camí va davallant fins arribar al Mas de Carlets. Continuem baixant pel mig d’un bosc a estones apropant-nos al característic camí de ferradura excavat a les parets del penya-segat. Ja podem contemplar el congost divisori format per les parets d’Aragó (esquerra) i de Catalunya (dreta), també separat pel Montsec de l'Estall i el Montsec d'Ares. En poca estona, arribem a l’estret de Mont-rebei. Magnífic sender suspès i excavat a la roca. Anem travessant per diferents trams excavats de més o menys amplada. Un cable de vida ens ofereix més seguretat en els trams més estrets. El camí disposa d’uns petits replans amb seients per poder gaudir pausadament del paisatge. Seguim endavant fins al final del congost on s’eixampla clarament. Continuem fins una bifurcació del camí conegut com Les Freixoles. Prenem el camí de la dreta i en poca estona creuem pel pont penjat fins a l’ estretament de l’embassament de Canyelles. Gaudim una bona estona de les vistes de la zona i reprenem la tornada. Una tornada que passa per desfer tot el camí d’anada fins a l’aparcament on tenim estacionat el vehicle. Xau-xau anem fent camí amb alguna aturada que altre per gaudir d’aquest fantàstic indret.

Esplèndida excursió per un indret del nostre país que disposa d’un paisatge espectacular. Zona molt popular que comporta un abundant transit de caminants i turistes de tota mena. Aquest quantiós transit fa que en alguns trams estrets calgui anar amb més mesura al pas del proporcionat estimball que disposa.
Bon indret pels amants de l’observació de les aus, veure llistat d’especies observades (enllaç).
Les parets i roquissars de l’estret congost són alguns dels ambients més singulars de l’espai, on creixen plantes curioses com l’orella d’ós i la corona de rei, i nien rapinyaires com el trencalòs, l’àliga daurada, aufrany o el voltor comú. A més dels penya-segats i del riu, on de vegades s’hi veuen llúdrigues, trobem diversos ambients segons l’orientació dels vessants.
Un congost d’obligada visita per tot muntanyenc. Tot plegat, hem gaudit d’una profitosa jornada de muntanya en tots els sentits.