Camí aeri de l’Artic

Un camí que ronda la cresta dels Cingles de Conangle

Desnivell: +350 metres aprox.

Dificultat: K1

Punt de partida: Pla de la Barraca.
Des de Vallcebre, continuem per la carretera B-401 en direcció a Fígols. Després d’un seguit de revolts arribem a una mena de plana on tenim a mà dreta el restaurant de Can Borni. Pocs metres més endavant arribem al Pla de la Barraca on hi ha la caseta de fusta de l’espai Vallcebre actiu. Estacionem el vehicle al voltant de la caseta esmentada.

Pla de la Barraca - torrent del Coll de Fumanya - Camí dels Camps del Tabac - la Canalassa - Coll de la Canalassa - final de via ferrada de les Roques d’Empalomar - corriol esquerra - El Grauet - Camí aeri de l’Artic - Cingles de Conangle - Camí aeri de l’Artic - Coll de Fumanya - Centre d’interpretació Dinosaures Fumanya - Coll de Fumanya - Camí de la Baga del Taió - El Grauet - Camí aeri de l’Artic - final de via ferrada de les Roques d’Empalomar - Coll de la Canalassa - Camí dels Camps del Tabac - torrent del Coll de Fumanya - Pla de la Barraca

Des de l’estacionament anem a creuar el torrent del Coll de Fumanya i prenem el corriol que s’enfila muntanya amunt. Avancem pel camí dels Camps de tabac, també anomenat Camí de les vies ferrades. Arribem a una bifurcació, per la dreta aniríem directament al Coll de la Canalassa (després tornarem per aquesta opció) i per l’esquerra continuem pel Camí dels Camps de tabac. Seguim per l’esquerra que disposa d’unes bones vistes de Vallcebre i dels Pirineus. Voregem tot el cingle fins la pròpia Canalassa on hi ha un pal amb tres indicacions, ferrada de les Roques d’Empalomar i ferrada de Cal Curt, via ferrada de la Canalassa i camí dels Camps de Tabac. Remuntem uns metres fins al Coll de la Canalassa i ens apropem a l’inici del Camí aeri de l’Artic i final de la via ferrada de les Roques d’Empalomar, que disposa d’un seguit de cadenes.
Obviem l’inici i continuem per un corriol que ronda per l’esquerra del Camí aeri de l’Artic fins a El Grauet, punt d’intersecció del propi camí, a la tornada farem aquest tram que hem obviat. Iniciem el Camí aeri de l’Artic, des de El Grauet, i grimpem pels primers esglaons per situar-nos al capdamunt del camí esmentat. Avancem per la cresta o fil dels Cingles de Conangle, grimpant, pujant i baixant amb l’ajuda de grapes ens els llocs més adients. Xino-xano anem fent, sense massa dificultat, pel llom de la cinglera amb algun que altre passatge més aeri. Finalment arribem a un pal indicador que ens ofereix la possibilitat de pujar al cim de l’Artic, que nomena aquest camí, amb una cota de 1648 metres.
Seguim per la dreta en lleugera baixada, pel mig d’un bonic bosc de pi roig, fins al Coll de Fumanya. En aquest punt, després hi tornarem, sortim a la carretera B-401 i continuem pel marge de la carretera fins al Centre d’interpretació Dinosaures Fumanya. Aprofitem per fer l’àpat del dia i/o fer una visita cultural al centre esmentat. A continuació tornem un altre cop pel marge de la carretera B-401 fins al Coll de Fumanya.
Prenem el corriol que s’endinsa pel bosc en sentit Nord-oest, seguint unes marques grogues en direcció al Pla de la Barraca. Xino-xano caminem per aquest bonic camí que fa ziga-zagues pel mig d’un bonic bocs de pi roig. Més endavant, arribem a una bifurcació amb un pal indicador que ens senyala per l’esquerra el camí directa al Pla de la Barraca. Naltros seguim endavant, per la dreta, doncs anem un altre cop a El Grauet per fer la primera part que havíem obviat del Camí aeri de l’Artic.
 Arribem a El Grauet, grimpem uns metres i sortim novament al fil del cingle i/o Camí aeri de l’Artic. Trobem una curiosa passarel•la de ferro que ens acompanya per un tram que disposa d’unes magnifiques vistes en tots sentits. A continuació passem per un dels trams més aeris de tot el recorregut, que superem amb molta facilitat. Continuem pel llom del cingle fins a enllaçar amb el final de la via ferra de les Roques de l’Empalomar. En aquest punt, un seguit de cadenes ens ajuden a desgrimpar els últims metres força verticals fins a l’inici del camí esmentat.
Seguim en sentit Nord fins al Coll de la Canalassa i comencem a continuem pel camí (més directe), que havíem obviat a l’inici de l’aproximació. Xau-xau, sense pèrdua, anem davallant fins enllaçar amb el Camí dels Camps de tabac. Desfem el camí fins al torrent del Coll de Fumanya que creuem per situar-nos a l’estacionament de la zona.

Interessant caminada aèria que ronda per la cresta dels Cingles de Conangle. Una caminada que disposa de grapes, cadenes i passamans en els llocs més adients per facilitar la grimpada i progrés adequadament. Segons el nostre criteri la ruta no requereix de cap equipació especifica (arnés, dissipadora i casc) per realitzar-la. Queda clar que aquesta és una apreciació pròpia i sempre caldrà valorar personalment aquesta informació abans de dur l’activitat amb prou seguretat i amb l’equipació que correspongui segons experiència i formació de muntanya.
Dit això, la caminada_grimpada disposa d’unes excel•lents vistes panoràmiques en tot el recorregut. Una caminada_grimpada molt entretinguda que circula per la cresta dels Cingles de Conangle amb algun tram que altre un xic aeri. Naltros hem dividit el camí en dues parts, prenent El Grauet com a punt d’intersecció, alternant camins i grimpades a l’anada i a la tornada.
Tot plegat, hem gaudit d’una bona jornada de muntanya en tots els sentits.