Volta per Sant Llorenç del Munt
Hospital de Sang - Agulla del Mal Pas - Tres Pinasses
Pi cua de porc - Pi anaconda - Pi ajagut - Alzina del Vent

A la recerca de coves i pins cargolats

Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac és un parc natural format pel massís de Sant Llorenç del Munt i la serra de l'Obac. Té una superfície protegida de 13.694 ha, repartides entre les comarques del Bages, el Vallès Occidental, el Moianès i el Vallès Oriental. Els seus cims principals són el Montcau (1.056,7 m) i la Mola (1.101,9 m),on hi ha el monestir romànic de Sant Llorenç del Munt. El singular paisatge del Parc està format per cingles i monòlits de conglomerat rogenc que contrasten amb el verd de les pinedes i els alzinars que colonitzen els faldars i les canals de la muntanya.

Punt de partida: Estacionament de l’Alzina del Sal-lari.
Per la carretera BP-1221 que va de Terrassa a Navarcles, ens dirigim cap al Coll d’Estenalles. 3,5 quilometres abans d’arribar al Coll d’Estenalles, trobarem a mà esquerra, l’aparcament de l’Alzina del Sal-lari. Estacionem el vehicle en aquest indret. Veure punt de partida a Google Maps.

Estacionament de l’Alzina del Sal-lari - Coll de Tres Creus - la Porquerissa - Balma de la Porquerissa - Balma i Font de la Pola - Coll de Tanca - Cova del Racó Gran - la Cort Fosca - Cort Fosca de Mata-rodona - Hospital de Sang de Mata-rodona - Coll del Sentinella - el Sentinella - Torrent del Roure Llarg - Bassa del Roure Llarg - Torrent del Mal Pas - Coves del Turó del Mal Pas - Agulla de Mal Pas - Collet del Mal Pas - les Tres Pinasses - Carena dels Enrics - Pi de cua de porc - Pi anaconda - Pi ajagut - Carena dels Enrics - Balma dels Debanadors - Camí de Mura - IP 4 - Alzina del Vent - Coll de Boix - GR 5 -Cova dels Traginers - Font dels Traginers - Graons de Mura - Cova dels Traginers - Estacionament de l’Alzina del Sal-lari

Sortim de l’estacionament en sentit Sud-oest seguint el mateix sentit de l’estacionament. En mantinguda pujada, amb un parell de ziga-zagues, arribem al Coll de Tres Creus. Continuem en sentit Oest amb bones vistes, per la dreta, del Castellsapera. Fregant la vessant Sud del Turó de Tres Creus, caminem per un pedregós camí amb l’omnipresent Montserrat com a decorat de fons. Arribem a la Balma de la Porquerissa i girem en sentit Nord seguint les indicacions de la Font de la Pola. En poca estona arribem a la Balma i Font de la Pola que disposa d’unes taules per la tertúlia. Seguim en sentit Nord fins al Coll de Tanca i a continuació fins a la Cova del Racó Gran. Continuem uns metres, atents a un corriol amb una marca blava H (hospital), que prenem girant cap a l’esquerra. Continuem per sota del Turó de la Cort Fosca fins a la pròpia Cova de la Cort Fosca que disposa la Font del Rossinyol al seu interior. Al costat mateix hi ha l’Hospital de Sang, cavitat va ser utilitzada per l'exèrcit Carlí com a hospital per atendre els seus ferits. Observem una estona l’entorn i creuem pel seu interior per continuar fins al Coll del Sentinella. Deixem a la nostra dreta el Sentinella del Sot de Mata-rodona i anem davallant amb bones vistes de la Foradada de Mata-rodona. Arribem al llit del Torrent del Roure Llarg, creuem i continuem per la pista de l’altre vessant. Seguim per la pista, atents a un corriol que marxa per la dreta, degudament senyalat amb una fita. Aquest corriol ens duu fins a la Cova del Turó del Mal Pas i la solitària Agulla del Mal Pas situada al costat. Sortim de la cova per l’esquerra i continuem en mantinguda pujada, amb el grandiós Turó del Mal Pas a la nostra esquerra, fins al Collet de Mal Pas. Ens apropem, un moment, fins a les Tres Pinasses per observar aquest arbre monumental. Tornem al mateix collet i seguim avançant en sentit Sud-oest una estona fins l’Era dels Enrics. En aquest punt, abandonem el camí i anem a cercar en sentit Nord els “pins cargolats”. En lleugera davallada anem trobant els curiosos pins cargolats: pi ajagut, pi anaconda i pi cua de porc. Girem cua i tornem a l’Era dels Enrics per continuar avançant pel llom de roca en sentit Est. Més endavant hem d’agafar un trencall, sense senyalització, que per l’esquerra ens duu fins a la Balma dels Debanadors. Continuem en sentit Nord-est per un corriol que s’encaixona i puja decididament fins enllaçar amb el Camí de Mura. Prenem aquest camí en sentit Sud, que en poca estona enllaça amb el GR 5. De seguida, trobem a la nostra dreta l’arbre monumental Alzina del Vent, també anomenat Alzina Bonica. Continuem pel GR 5 fins al Coll de Boix i seguidament fins a la Balma dels Traginers i Graons de Mura. Ens pocs metres, abandonem el GR 5 i prenem un corriolet per l’esquerra, sense senyalitzar, que davalla decididament fins a la Font dels Traginers. Després seguim, en sentit Sud, pel mateix corriol fins sortir novament al GR 5 que havíem abandonat. A la nostra esquerra podem observar l’airós Morral del Llop i els Tres Jutges al seu davant. En poca estona arribem a l’Alzina del Sal-lari, punt de partida de la caminada d’avui.

Bona caminada per aquesta vessant menys transitada del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt. Lluny del bullici de La Mola, hem caminat amb esplèndides vistes de l’entorn. Al mateix temps hem anat cercant els diferents punts d’interès de la ruta, punts que donen contingut i fan més atractiva l’excursió. Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquest massís tan espectacular. Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.