Volta per Sant Llorenç del Munt
Graons de Mura - Turó del Mal Pas - Tres Pinasses - Puig-andreu - Puigbó
Turó dels Ducs - Morral del Llop - els Tres Jutges

Trescant per turons i tossals

Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac és un parc natural format pel massís de Sant Llorenç del Munt i la serra de l'Obac.
Té una superfície protegida de 13.694 ha, repartides entre les comarques del Bages, el Vallès Occidental, el Moianès i el Vallès Oriental.
Els seus cims principals són el Montcau (1.056,7 m) i la Mola (1.101,9 m),on hi ha el monestir romànic de Sant Llorenç del Munt.
El singular paisatge del Parc està format per cingles i monòlits de conglomerat rogenc que contrasten amb el verd de les pinedes i els alzinars que colonitzen els faldars i les canals de la muntanya.

Punt de partida: Estacionament de l’Alzina del Sal-lari.
Per la carretera BP-1221 que va de Terrassa a Navarcles, ens dirigim cap al Coll d’Estenalles.
3,50 quilometres abans d’arribar al Coll d’Estenalles, trobarem a mà esquerra, l’aparcament de l’Alzina del Sal-lari.
Estacionem el vehicle en aquest indret.
Veure punt de partida a Google Maps.

Estacionament de l’Alzina del Sal-lari - Graons de Mura - Cova dels Traginers - Coll de Boix - Mirador de l’Agulla de Mata-rodona - Carena de l’Era dels Enrics - Collet del Mal Pas - Turó del Mal Pas - Collet del Mal Pas - les Tres Pinasses - Racó de les Tres Pinasses - Torrent del Sot de l’Infern - Racó de l’Asseguda - Balma de Puig-andreu - Puig-andreu - Serra dels Codolosos - Puigbó - Turó dels Ducs -Pla de Serrallonga - Carena de la Castanyera - Morral del Llop - els Tres Jutges - Sot de la Teula - Estacionament de l’Alzina del Sal-lari

Sortim de l’estacionament en sentit Nord-oest per un camí fresat que s’enfila suaument pel Graons de Mura.
Anem guanyant cota fins apropar-nos a la Cova dels Traginers i ens desviem per un corriolet que surt per la dreta.
Donem una ullada a la cova esmentada i continuem endavant donant la volta pel darrera i anar a retrobar el camí que havíem abandonat.
Xino-xano seguim avançant fins al Coll de Boix, cruïlla amb els itineraris GR-5 i IP-4.
Descartem ambdues opcions i continuem en sentit Nord-oest fins arribar al següent trencall on seguim per la dreta en sentit Nord.
Més endavant, abandonem momentàniament el camí per abocar-nos al mirador de l’Agulla de Mata-rodona, Turó del Mal Pas i altres punts.
Igualment al fons es divisen els Pirineus emblanquinats per les fortes nevades dels darrers dies.
Com a decorat de fons, tenim la captivadora silueta de l’esplèndid massís de Montserrat que avui disposa d’una visió nítida i clara.
Continuem una bona estona per un camí que ronda per la Carena de l’Era dels Enrics fins arribar al collet del Mal Pas.
Punt d’anada i tornada on girem a mà esquerra i en sentit Sud-oest per cercar el punt feble que ens permeti ascendir al Turó del Mal Pas.
Podem observar, a la nostra dreta, les rogenques Coves del Turó del Mal Pas a les que també s’hi pot accedir.
Situats a la vessant Sud iniciem la pujada al capdamunt del Turó del Mal Pas.
Primer suaument i seguidament trobem un pas de roca més dret, que superem amb una curta grimpada sense dificultat.
A continuació ens plantem dalt del Turó del Mal Pas, des d'on obtenim unes fantàstiques vistes de tot l’entorn.
Cim inclòs a la llista de “100 cims un repte d’altura” de la FEEC, proposta que ens fa conèixer i transitar per un munt de cims de referència.
Després de la plaent observació, davallem pel mateix itinerari i desfem el camí fins al Collet del Mal Pas.
Prosseguim la caminada i a escassos metres trobem les Tres Pinasses, arbre monumental de gran bellesa.
Seguim davallant en sentit Nord, per una zona boscosa que s’anomena el Racó de les Tres Pinasses.
Per l’altre vessant, superat el Torrent del Sot de l’Infern, anem remuntant per una zona que s’anomena Racó de l’Asseguda i propers al Torrent del Joncar.
Xau-xau anem guanyant cota per una còmoda pista, atents, fins a la cruïlla situada a l’esquerra i a l’alçada del Puig-andreu.
Abandonem la pista i prenem un corriol que es dirigeix en sentit Est cap el proper Puig-andreu.
Arribats a la base del Puig-andreu, seguim per un corriolet que ronda per l’esquerra fins a la Balma de Puig-andreu, on podem observar unes amenaçadores caramelles.
Seguim fins l’altre costat i regirant accedim, amb una curta grimpada, al capdamunt del Puig-andreu.
Gaudim novament de les esplèndides vistes de l’entorn i seguidament davallem fins trobar un corriolet que continua davallant en sentit Nord-est.
Continuem pel llom de la Serra dels Codolosos en direcció al pròxim objectiu, amb una bona visió del Puig-andreu al darrera.
Més endavant, un cop passat per sota del Puigbó que resta a la nostra dreta, veurem un corriolet que s’endinsa per la dreta en direcció al Puigbó.
Accedim al capdamunt del Puigbó, prèvia grimpada d’un ressalt de roca que dona l’accés al mateix. Tornem en poca estona a la cruïlla que havíem abandonat i seguim pel camí que es va redreçant en sentit Sud i en clara direcció cap al Turó dels Ducs.
No ens queda clar on queda situat exactament el punt culminant d’aquest Turó, anem a cercar el punt més elevat i davallem per l’altre costat.
Fem una aturada tècnica i aprofitem per prendre l’àpat del dia gaudint de les vistes i observant el nostre recorregut dut fins al moment.
Al fons podem observar l’imponent Montcau amb el Montseny totalment nevat al seu darrera. Reprenem la caminada i avancem per una zona anomenada Pla de Serrallonga.
Més endavant, continuem per l’esquerra i seguim avançant per la Carena de la Castanyera fins arribar a una cruïlla amb l’itinerari GR-5.
Convivim amb aquest GR-5 uns metres fins que l’abandonem per la dreta en sentit Sud.
Passem propers al Turó del Castellar i seguim fins a una nova cruïlla d’anada i tornada per accedir al Morral del Llop.
Continuem pel damunt de la cinglera fins al Morral del Llop, curiosa cinglera amb clara semblança al nom que l’identifica.
Tornem enrere fins a la cruïlla que havíem abandonat i prenem per l’esquerra un corriolet que davalla amb decisió.
Arribem a un terreny més planer i girem a mà esquerra, prenent un camí prou evident.
Anem regirant per sota de la cinglera fins apropar-nos als Tres Jutges, que resten ubicats al davant mateix del Morral del Llop.
A continuació seguim en clara davallada i en sentit Sud-oest fins a creuar el Sot de la Teula.
Sortim al camí que baixa dels Graons de Mura i continuem per l’esquerra fins a l’estacionament de l’Alzina del Sal-lari on havíem iniciat la caminada.

Bona caminada per aquesta vessant menys transitada del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt.
Lluny del bullici de La Mola, hem cercat diferents turons i tossals, més discrets però no menys interessants.
Excursió que disposa de diferents ingredients per fer-la més atractiva.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquest massís tan espectacular.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.