GR 6 / Etapa 3a / Olesa de Montserrat - Monestir de Montserrat
[per Collbató]

El sender que connecta Barcelona amb Montserrat

Els poc més de cinquanta quilòmetres d’aquest sender de gran recorregut conformen la clàssica excursió entre Barcelona i Montserrat. La tradició marca que s’ha de fer en un dia o una nit, tot i que també és possible dividir el recorregut en trams més curts, al gust de cada caminant. El camí travessa el parc de Collserola, la plana del Vallès, discorre paral•lel al riu Llobregat durant un tram i accedeix al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat per Collbató, fins arribar al monestir.

Punt de partida: Olesa de Montserrat.
Prenem la A-2 i seguidament la carretera C-55 fins l’estació d’Olesa de Montserrat.

Olesa de Montserrat - C55 - Esparreguera (1) - Collbató - Coves de Salnitre (2) - Les Garrigoses - Sant Miquel - Monestir de Montserrat (3)

Sortim de l’estació d’Olesa de Montserrat, creuem la carretera C-55 per la carretera C-144 que ens duu cap a Esparreguera. Passem fregant Esparreguera i ens endinsem per camins de muntanya circulant pel Camí d’Esparreguera a Collbató. Xino-xano anem deixant enrere Can Rubió i el Coll de Can Rubió apropar-nos al Castell de Collbató. Passem pel costat dels Forns de calç i en breu estona entrem per l’extrem Nord-est de Collbató. Deixem enrere aquesta població en direcció a les Coves del Salnitre. Passem pel costat de les coves esmentades i seguim, en direcció Est, pel GR 6 que flanqueja l'altiu Serrat de les Garrigoses. Un serrat atapeït de vies d’escalada clàssica, on ens serà fàcil veure alguna que altre cordada progressant. El Camí de la Santa Cova va regirant en sentit Nord amb bones vistes de tot el voltant. Xau-xau, el camí es recargola i va guanyant cota decididament fins arribar a un trencall. Abandonem el camí que recte ens duria al Monestir per la Santa Cova i prenem el camí de l’esquerra que ens durà al Monestir per Sant Miquel. Montserrat sempre ens ofereix un munt d’interessants camins per tots costats. Continuem en mantinguda pujada una llarga estona fins a Sant Miquel on fem una aturada tècnica i aprofitem per fer l’àpat del dia. Gaudim de les vistes del voltant on clarament podem distingir La Mola i el Montcau. A continuació, en baixada i sense pèrdua, seguim pel Camí de Sant Miquel fins al Monestir de Montserrat. Ens apropem fins a l’entrada del propi Monestir de Montserrat on donem per acabada aquesta etapa que tanca el GR 6.

Curiositats:
(1) Esparreguera és una vila i municipi de la comarca del Baix Llobregat[2] i de la subcomarca del Montserratí. Al municipi podem trobar el segon campanar més alt de Catalunya de l'època renaixentista, situat a l'església de Santa Eulàlia.
(2) Les coves del Salnitre, també anomenades coves de Collbató o coves de Montserrat, són unes coves al municipi de Collbató(Barcelona). Pertanyen al massís de Montserrat i són de sistema càrstic, en conglomerat, principalment calcaris. Són riques en minerals fosfatats i antigament hi va haver explotacions de salnitre. En el seu interior alberguen el conjunt de sales més grans de Catalunya. Es diu que les seves formes orgàniques i ondulants van inspirar a Gaudí per a obres com la Sagrada Família. La longitud visitable de les coves és de 549 metres amb un desnivell de 20 metres i una temperatura interior de 14 °C.
(3) Santa Maria de Montserrat és un monestir benedictí situat a la muntanya de Montserrat, al terme municipal de Monistrol de Montserrat (Bages), a una altitud de 720 m sobre el nivell del mar. És un símbol per a Catalunya i s'ha convertit en un punt de pelegrinatge per a creients i de visita obligada per als turistes. A la basílica s’hi troba la venerada Moreneta (talla romànica del segle XII,), que segons la llegenda, la primera imatge de la Mare de Déu de Montserrat la van trobar uns nens pastors dins una cova l'any 880, després d'haver vist una llum a la muntanya.

De les dues opcions de l’etapa 3, recomanem obertament l’opció 3a o GR6.1 que ronda més per terreny de muntanya, fugint de la poc atractiva carretera C-55. La ruta per on transita aquesta opció d’etapa, també creiem que disposa d’un recorregut més atractiu. Arribats al Monestir, hem aprofitat per fer una mica el turista i de pas posar una ciri per complir amb una promesa pendent. Tot plegat hem gaudit d’una bona jornada de muntanya en tots els aspectes. Finalitzem aquest GR6 que ens brinda connectar Barcelona amb Montserrat per camins de muntanya.