GR 131 / Lanzarote / Etapa 5 / Yaiza-Playa Blanca

Trescant per una Zona Sensible per les Aus fins a Playa Blanca

Yaiza és el punt de partida de la cinquena i última etapa del Camí Natural de Órzola a Playa Blanca. S’abandona la localitat perdent alçada, custodiat per la Montaña de la Cinta i la carretera LZ-701. L’únic ascens culmina per la població de Las Breñas, punt des del qual s'albirael final d'etapa i l'illa de Fuerteventura. Des Las Breñas s'inicia un divertit descens quepresenta com a punt destacat d'interès el Poblado de Terminillo. Sense parar de baixar es fiinalitza aquest espectacular recorregut en la no menys bonica població costanera de Playa Blanca.

Yaiza (1) - Las Breñas - Poblado de Terminillo - Zona Sensible per les Aus - Playa Blanca (2)

L'última etapa del Camí Natural de Órzola a Playa Blanca comença a la localitat de Yaiza (1), concretament al carrer Vista de Yaiza. Baixant per ella es gira a l'esquerra pujant per una escalinata de pedra, que en acabar els esglaons l'itinerari gira a la dreta per un ample pista de terra. En descens, entre la carretera LZ-701 a la dreta del camí i la Montaña de la Cinta a l'esquerra, ens aproximem al punt quilomètric 60, on s’inicia un tram de pujada que culmina proper al punt quilomètric 61. Després pocs metres de baixada per camí de terra entrem a la població de Las Breñas, al mateix temps que ho fa en un tram compartit per carretera de més de 1.500 metres. Ja en el nucli urbà es descendeix per la dreta seguint el carrer de La Hoya, atents als rètols indicatius, anem serpentejant pel poble sempre en descens. Poc abans del punt quilomètric 64 s'abandona l'asfalt al mateix temps que el nucli urbà, deixant una explotació ramadera a la dreta del camí. En aquest moment el camí es torna estret arribant al Poblado del Terminillo, lloc on s'han trobat nombroses restes arqueològiques, entre els quals destaquen inscripcions a la roca i pedres gravades amb gran precisió. La senda transcorre predominantment en suau descens, albirant Playa Blanca (2) i l'illa de Fuerteventura. Després de superar el punt quilomètric 67 el camí es transforma en un camí ample de terra, deixant a la esquerra una explotació agrícola. Pocs metres més endavant s'agafa el camí de la dreta entrant en una Zona Sensible per les Aus on la Hubara canària o Pioc hubara (Chlamydotis undulata) és la protagonista. Naltros hem tingut la sort de topar-nos en un revolt amb el Pioc hubara, no se qui dels tres es va sorprendre més. Immediatament va arrancar rapida i majestuosament el vol, deixant-nos contemplar-lo, bocabadats, mentre s’allunyava. Poc abans del punt quilomètric 68 el camí es transforma en un camí ample de terra i un cop superada aquesta fita es deixa a la dreta la primera urbanització de Playa Blanca (2). A continuació es pren una senda estreta que desemboca, ja per asfalt, a l'avinguda A. Femés. Es transita per aquesta avinguda superant el punt quilomètric 70, arribant a una petita rotonda per la qual es continua recte per poc després arribar a la rotonda que comunica amb la carretera LZ-2, girant a l'esquerra pel carrer El Varadero. Baixant per aquest carrer es posa punt final a aquesta cinquena etapa i al Camí Natural de Órzola a Playa Blanca en el panell interpretatiu situat a la confluència amb el carrer Limones.

Curiositats:
(1) És el municipi més al Sud de l'illa de Lanzarote. Va ser en un paratge conegut com el Rubicón on va començar la conquesta europea de l'arxipèlag, erigint-se la catedral de Sant Marcial de Limoges, instal•lant-se el primer assentament europeu l’any 1402. El municipi presenta 11 nuclis urbans. El nucli urbà homònim de Yaiza es localitza en els límits de la zona coberta per les erupcions volcàniques de 1730-1736. Les cròniques de major detall d'aquestes erupcions van ser realitzades pel rector de Yaiza de l'època, Don Andrés Lorenzo. En aquest nucli urbà es localitza l'ajuntament municipal davant de l'església de Nuestra Señora de los Remedios, sent la patrona del municipi, celebrant la festivitat en el seu honor el 8 de setembre. La seva activitat econòmica està basada en el turisme i l'agricultura.
(2) Playa Blanca compta amb una variada oferta hotelera i un dels millors ports esportius de Lanzarote. Pel que fa a les platges cal destacar les turístiques Playa Dorada i Playa Flamingo, de fina sorra blanca i molt properes als principals hotels de la zona. Però sens dubte són la Platges del Sendero Papagayo que s'emporten la palma, un entramat de cales de fina sorra blanca i aigua cristal•lina que treuen el cap entre els penya-segats.

Cinquena i darrera etapa del GR 131 i/o Camí Natural de Órzola a Playa Blanca. Etapa amb un paisatge volcànic que transita per una Zona Sensible per les Aus amb l’inesperat complement de poder observar aquesta espècie singular de les illes Canàries. A Playa Blanca ens hem allotjat un parell de dies en un apartament per poder fer alguna caminada afegida i al mateix temps prendre si s’escau un bany en alguna de les seves cales de sorra blanca.