Roques de Corbera i Cingles de Santa Cìlia

Voltant entre Roques i Cingleres amb vistes

A mig camí entre el Montseny i el Pirineu, el Collsacabra o Cabrerès és una comarca natural de la Catalunya interior, de 142 km² d'extensió, situada entre Osona, la Garrotxa i la Selva. Limita a l'oest amb la plana de Vic, al sud amb la vall de Sau i les Guilleries, al nord amb la serra de Cabrera i a l'est amb la vall d'en Bas i les planes d'Hostoles. Pertany majoritàriament a la comarca d'Osona, però inclou també terres de les comarques veïnes de la Garrotxa i de la Selva. És un altiplà integrat a la serralada Transversal, alçat per característics cingles (Tavertet, el Far, l'Avenc...) dibuixats per l'erosió del Ter i formats per materials sedimentaris. La màxima altitud del Collsacabra es troba a la serra de Cabrera (1307,7 metres) que, juntament amb l'altiplà d'Aiats i les muntanyes del Montcau i el Puig d'en Bach, dibuixa un perfil característic fàcilment identificable des de la plana. És una zona boscosa humida, sobretot formada per faigs, roures, alzines, i bedolls i avets a la zona nord. El Collsacabra és una zona de poblament dispers. La seva economia ha estat tradicionalment agrícola i ramadera, tot i que darrerament s'ha incorporat al sector dels serveis. Entre les poblacions que l'integren hi ha l'Esquirol (o Santa Maria de Corcó), Cantonigròs, Tavertet,Falgars, Rupit i Pruit. Rupit va ser, des de l'edat mitjana, la població més important del Collsacabra. Avui ho és l'Esquirol.

Desnivell: +550 metres aprox.

Punt de partida: Cruïlla Carretera BV-5207 Tavertet i Cantonigròs.
A l’esquerra de la cruïlla esmentada hi ha una amplia explanada on estacionem el vehicle.

Cruïlla Carretera BV-5207 Tavertet i Cantonigròs- Pla de la Fossa - Roques de la Corbera - Carretera BV-5207 - Torrent de la Baumallera - El Noguer - Costa del Noguer - Cingles de Santa Cília - Cingle del Grau - Serrat de la Casanova - Roques de la Bora Fosca - Sant Miquel de Sorerols - La Creu del Castell - Castell de Sorerols - Coll de la Creu - Cruïlla Carretera BV-5207 Tavertet i Cantonigròs

Sortim en direcció Sud per una pista cimentada, que aviat l’abandonem tot seguint les torres elèctriques per un corriol poc definit fins creuar la carretera BV-5207. A l’altra costat de la carretera surt un camí que puja suaument cap al Pla de la Fossa. En aquest indret hem d’estar atents a unes fites que en duran per l’esquerra i per un corriolet al Castell de la Fossa, en runes incrustat enmig del cingle. Un xic més endavant sortim a una espectacular balma penjada a mitja cinglera amb espectaculars vistes. Als nostres peus, alertats per la nostra presencia, un munt de roquerols alcen el vol. Girem cua pel mateix corriolet fins a retornar altre cop al Pla de la Fossa. Ara continuem propers a la cinglera fins a la punta del Morro de Corbera envoltat d’espectaculars formacions de roca. Airoses roques molt fotogèniques, penjades totes elles amb esplèndides vistes del Pantà de Sau i de tota la vall. Reculem derivant cap a la dreta per anar a trobar una torrentera, força humida, que davalla amb decisió per situar-se sota mateix de les Roques de Corbera. A continuació un corriol ens duu fins a la carretera BV-5207, que creuem tot prenent al davant una pista que es dirigeix cap a la casa de El Noguer. Xino-xano deixem enrere les espectaculars roques mentre ens endinsem per aquesta pista que faldeja la Costa del Noguer. Seguim per la pista que volteja els Cingle de Santa Cília fins una mena de mirador on obtenim unes magnifiques vistes des d’on podem divisar : el Morro de l’Abella, el Sot de Balà, el Puig de la Força i Pantà de Sau entre d’altres indrets que donen caràcter a aquesta zona. Seguidament anem voltant el Puig de Santa Cília amb diferents vistes del Pantà de Sau. Seguim avançant fins unes roques amb formes curioses on s’ha d’estar atents per prendre per l’esquerra un corriolet poc definit que creua el Torrent de la Feu. Seguim fins situar-nos sota mateix de les Roques de la Bora Fosca on hem d’estar atents, un altre cop, per prendre un estret corriol poc definit que remunta fins al capdamunt de les roques esmentades. Les Roques de la Bora Fosca tenen unes curioses formacions arrodonides al capdamunt que semblen bolets gegantins. Igualment son unes perfectes mirandes de tot el voltant. Abandonem la contemplació i seguim caminant fins a la casa de Sorerols i l'església romànica de Sant Miquel de Sorerols datada del segle XI, ubicades dalt d’un turonet. Continuem endavant, tot deixant a la nostra esquerra les malmeses restes del Castell de Sorerols. Seguim per la pista que passa pel Collet de la Creu i el Mas Sobiranes. Xino-xano anem fent camí per la pista esmentada una llarga estona fins a la pista cimentada i punt d’inici de la caminada.

Bona caminada per conèixer curioses i espectaculars formacions de roca amb vistes privilegiades de la zona. Una amenaçadora meteorologia ens ha respectat tota la jornada menys l’últim quart d’hora que ens ha remullat un xic. Malgrat la meteo hem pogut gaudir d’una completa jornada de muntanya.