Gorbeia  1482

El sostre de Araba i Bizkaia

La muntanya Gorbea (en basc: Gorbeia) és el cim més alt del massís muntanyós del mateix nom, situat en les Muntanyes Basques, a cavall entre les províncies d'Àlaba i Biscaia al País Bas. Té una alçada de 1.482 metres i el seu cim està coronada des de 1899 per una creu metàl•lica, de la qual ha hagut diferents versions. L'actual és de 17,23 metres d'altura. És un tradicional punt de referència del muntanyisme basc i cor del Parc Natural del Gorbeia.

Punt de partida:
Pagomakurre. Des del poble d’Areatza surt una pista asfaltada que ens duu fins l’àrea d’esbarjo i zona d’aparcament de Pagomakurre.

Pagomakurre - Arraba - Aldape - Egiriñao - Gorbeia - Egiriñao - Aldape - Arraba - Pagomakurre

Sortim de l’aparcament en sentit Sud per la pista que neix a Pagomakurre. Anem passant propers a diverses cases locals en suau pujada. L’ampla pista segueix vorejant, per la dreta, la Penya Lekanda mentre les vistes s’eixamplen amablement. Sense pèrdua i en mantinguda pujada avancem fins arribar Arraba, uns amples prats idíl•lics que formen una gran catifa verda per on campa el bestiar amb llibertat. Un bon grapat de voltors comuns festegen enlairant-se aprofitant les corrents de l’aire. Deixant a la nostra dreta el refugi de Elorria, travessem els prats esmentats per una mena de rambla arbrada molt ben acurada. Seguidament travessem el coll de Aldape que es troba a peu del Gatxarrieta. En tot moment ens fascina el paisatge de muntanya per la seva verdor i diversitat de bestiar pel seu voltant. Més endavant arribem a un preciós, podríem dir bucòlic, bosc de grands faigs anomenat el Bosc de Egiriñao. Al costat del bosc esmentat s’hi troba el refugi del club de muntanya Juventus. Deixem enrere el bosc de faigs i comencem a remuntar en costeruda pujada i per terreny pedregós fins al coll que separa el rocallós cim d’Aldamin del Gorbeia. Cruïlla de camins de diverses rutes que pugen al Gorbeia, entre elles la que ve de Murua (Àlaba). Des d’aquest punt ja s’endevina la petita torre metàl•lica que corona el cim. Enfilem l’últim tram, per la seva cara Nord, pel mig del tapis verd en costeruda pujada. A mig camí d’aquest darrer tram, hi ha una curiosa font amb un got d’alumini que ens obsequiarà amb un refrescant glop d’aigua per facilitar l’esforç. Xino-xano anem fent mentre les vistes s’engrandeixen dins d’aquest dia radiant. Arribem al cim coronat per una enorme torre metàl•lica, un punt geodèsic i la verge de Begoña que mira a Biscaia. Gaudim de les panoràmiques vistes mentre fem un mos i recollim unes quantes instantànies pel record. Una ruta senzilla que no ofereix gaires complicacions d’orientació. La tornada la fem pel mateix camí de pujada fent una paradeta, és clar, a la font esmentada.

Sortida programada de muntanya per Euskal Herria per fer els tres cims més representatius del País Basc; Txindoki, Gorbeia i Anboto. Magnífic cim el Gorbeia ple de simbolisme, icona i cim de referència del País Basc. Muntanyes amables, guarnides de gespa i plenes de vida. Igualment els aparcaments estan molt ben preparats amb zona d’esbarjo i sanitaris. S’ensuma que aquesta gent li dóna un valor afegit a les seves muntanyes. També és tradicional la pujada al Gorbeia l'últim i primer dia de cada any ajuntant-se en l'ascensió centenars de persones que brinden amb xampany, cava o sidra en la creu. Tot plegat hem gaudit força d’aquest cim de renom per questes contrades.