GR 92 / Etapa 4 / Roses - El Cortalet

GR92 / Etapa 4 / 16,285 Km

Presentació:
Entrem de ple en la part plana de l'Alt Empordà, formada per les conques dels rius Muga i Fluvià. En aquesta plana es situa el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, que és una joia ecològica i de paisatge del nostre país. El GR92 en ressegueix bona part dels seus punts d’interès, començant pels Estanys de Vilaüt, on s'arriba des del punt kilomètric 05,610, per mitjà del GR92-0, i seguint pel Centre d'Informació del Parc i pel seu itinerari principal de visita, situats al començament de la propera etapa. El contrapunt de l’ implantació humana el dóna Castelló d'Empúries, amb importants monuments i armoniós conjunt. Si es disposa de temps suficient, és interessant al final de l'etapa visitar l'esmentat Centre d'Informació com a preparació de l'etapa següent. L'horari de tancament del Centre d'Informació normalment és prou tardà com per donar temps per fer aquesta visita (consultar horari, tel. 972-454222)

Recorregut:   Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
ROSES (10 m).- Plaça de Catalunya. Es pren l'avinguda de Rhode, ran de mar, en direcció oest. Davant de l'edifici de Correus es creua un pont de fusta, es deixa l'avinguda de Rhode i es pren a l'esquerra el passeig Marítim, només per a vianants. A la dreta queda la Ciutadella (visita possible).

00,720km  0:09h
Bifurcació.- Es deixar el passeig Marítim i es pren a la dreta el carrer Jaume Roig.

00,860km  0:11h
Creuament.- Es creua l'avinguda de Rhode o carretera C-260 i Immediatament es gira a l'esquerra (nord-oest) pel carrer Canigó.

01,110km  0:14h
Carretera GE-610.- Es creua i es segueix a l'altre costat pel carrer Pica d'Estats que aviat es converteix en camí carreter (oest).

01,460km  0:18h
Ronda de circumval·lació de Roses.- Es segueix uns metres a l'esquerra i es pren a la dreta una pista en la mateixa direcció que es portava. Es passa davant d'un centre d'hípica.

02,130km  0:26h
Carretera de Cadaqués GE-614.- S'ha de creuar i seguir pel carrer de l'Avet. Es deixen a la dreta 3 carrers en direcció a l'urbanització Les Garrigues.

02,570km  0:32h
Entroncament.- Es va la dreta pel carrer Escorial de l'urbanització El Cortijo. Cal vorejar un restaurant per la dreta.

02,980km  0:37h
Trencall.- Es deixa un trencall a la dreta. Acabats els edificis de l'urbanització el camí segueix per una bonica zona d'aiguamolls. Es deixen diversos trencalls a la dreta i se segueix en direcció nord-oest per la pista principal. Es deixa un estanyet a la dreta.

03,790km  0:47h
Rec.- Es creua a gual. Segons l'aigua que porti, caldrà enfilar-se una mica al talús per sortejar-lo. El GR discorre entre canyissars a les dues bandes.

04,010km  0:50h
Carretera GEV-6102.- Es creua i es continua a l'altre costat per la pista del davant, al costat d'un rec amb més canyissars (oest).

04,810km  1:00h
REC DE LES CLOSES.- Cal creuar-lo.

05,210km  1:05h
Carretera GEV-6103.- Cal prendre-la a l'esquerra.

05,610km  1:10h
Bifurcació.- Punt de confluència amb el GR 92-0 que per la dreta (oest) permet anar en 10 minuts a l'Estany de Vilaüt, de gran interès. El GR 92 segueix per la carretera en direcció sud i travessa els "3 ponts", ja en terreny d'aiguamolls.

06,650km  1:24h
Trencall.- En la 1a corba després dels "3 ponts", es deixa la carretera i es pren a l'esquerra un camí carreter amb agradable paisatge i aiguamolls a l'esquerra.

07,080km  1:29h
Creuament d'un rec amb pont de fusta.- El camí gira a la dreta (sud-oest) i es fa estret. El paisatge és deliciós, amb arbres en primer terme i camps més o menys humits més enllà.

07,700km  1:36h
Petita línia elèctrica.- Es passa per sota. El camí es fa més ample i es converteix en pista.

08,615km  1:47h
Bifurcació.- S'ajunta una pista per la dreta. A l'esquerra es té el Rec de Salins.

08,965km  1:52h
Cruïlla.- Es gira a l'esquerra (sud-oest).

09,565km  2:00h
CORTAL DE CAN BEC.- Es continua per la mateixa pista.

10,885km  2:17h
Depuradora de llacunatge de Castelló.- Queda a l'esquerra del GR.

10,955km  2:18h
Bifurcació.- S'agafa la pista de la dreta, al costat d'un ampli canal i el seu canyissar.

11,275km  2:22h
Carretera GEV-6103 (Palausaverdera-Castelló d'Empúries).- Se segueix cap a l'esquerra.

11,655km  2:28h
CASTELLÓ D'EMPÚRIES (20 m).- Just arribant a la vila, a la dreta es troben els rentadors públics, en molt bon estat de conservació. Després del rentadors se segueix pel carrer Marín, s'arriba a una cruïlla i el GR creua la població tot seguint a l'esquerra pel carrer Monturiol, després pel carrer del Mar fins l'antiga carretera de Roses, que segueix a la dreta.

12,255km  2:36h
LA MUGA.- Es creua pel Pont Nou; val la pena mirar riu amunt i contemplar el pont vell de 7 arcades (cada any se'n feia una, més gran o més xica segon l'anyada). Una vegada passat el pont el GR continua pel marge esquerra de la carretera comarcal C-260 de Besalú a Roses, molt transitada. Cal, per tant, no creuar de moment l'esmentada carretera.

12,655km  2:42h
Pas inferior de la carretera C-260.- Es creua la carretera per un pas inferior just abans d'una "rotonda". Un cop a l'altre costat es segueix la rotonda cap a l'esquerra, creuant les carreteres de Castelló Nou i de Sant Pere Pescador. Inmediatament, i encara desde la rotonda, es pren un vial a la dreta indicat "Depuradora, Camping" i es segueix, en direcció est, per un camí veïnal asfaltat paral·lel i a nivell més inferior de la mateixa carretera C-260.

13,005km  2:47h
Bifurcació.- Indicador al Cortalet. S'agafa la pista a la dreta, ampla i fressada, que sense canviar de direcció portarà al Cortalet o Centre d' Informació del Parc dels Aiguamolls de l'Empordà. Es travessa l'amable i fèrtil plana alt-empordanesa. De tant en tant, algun estratègic arbre ofereix la seva ombra.

14,555km  3:10h
CORTAL D'EN FAGES.- Es deixa a l'esquerra.

15,285km  3:20h
CORTAL D'AVINYÓ.- Queda a l'esquerra una mica allunyat.

15,685km  3:26h
Bifurcació.- S'arriba a la carretera asfaltada d'accés al Cortalet i se la segueix a l'esquerra.

16,285km  3:35h
EL CORTALET (15 m).- És el centre administratiu i tècnic del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà.

Dues etapes, 4a i 5a, que trepitgen els Aiguamolls de l’Empordà de ple, afegint-li un complement de gran interès paisatgístic i ecològic. Cal dir, que aquesta etapa és prou ensopida en la seva primera part fins a la proximitat dels Aiguamolls on el paisatge canvia radicalment per oferir-nos diferents components més atractius. Etapa que cal arranjar amb la següent per la seva difícil combinació del transport públic, donada la seva situació amb el final i l’inici de l’etapa següent en mig del Parc Natural. Naltros vam anar fins a Sant Pere Pescador per fer nit, donada l’escassetat d’allotjament proper a El Cortalet.