GR 92 / Etapa 23 / Vilanova i la Geltrú - L’Arboç

GR92 / Etapa 23 / 18,34 Km

Presentació:
Recorregut pels estreps del massís de Garraf, de manera que a mesura que el GR s'allunya de Vilanova el terreny esdevé cada cop més dur i feréstec, amb un bon tram de camí pels típics fondals o "fondos", que sembla que no tinguin sortida, i un altre tram per parts més altes i amb bona visió ja camí de Castellet. A partir d'aquest bonic poble, el paisatge esdevé rural i l'excursió un passeig. Convé portar aigua. Prop del començament de l'etapa (Vilanova) hi ha la unió amb el GR 92-4, la qual cosa permet dissenyar excursions tot combinant els dos senders.

Recorregut:   Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
VILANOVA I LA GELTRÚ (15 m).- Cruïlla de la Rambla Principal amb l'avinguda Francesc Macià; si es va cap a la dreta s'arriba a la plaça de la Vila on hi ha l'Ajuntament. El GR segueix rambla amunt (nord) i passa per davant del teatre Principal. En arribar a la plaça de les Neus, situada a la part posterior de l'església arxiprestal de Sant Antoni Abat, se segueix en la direcció que es portava pel carrer de la Bomba, que voreja l'església deixant-la a la dreta. En desembocar a la plaça de Sant Antoni, on s'aixeca la façana principal de l'església, es va cap a la dreta per passar pel peu del campanar exempt i seguir pel carrer de l'Església. A la plaça Pau Casals, dita també plaça Major, on s'aixeca un monument a Anselm Clavé, es va cap a l'esquerra tot vorejant la plaça per tal de seguir pel carrer de les Premses. Es passa pel costat de la placeta de la Diputació on hi ha el Museu Romàntic Casa Papiol i es conti-nua pel carrer de les Premses, pel costat de l'edifici del museu.

00,620km  0:08h
Bifurcació.- Al final del carrer de les Premses s'arribem en un ampli carrer transversal; cap a la dreta s'obre la plaça de les Casernes; el GR va cap a l'esquerra tot deixant el carrer del pintor Joaquim Mir més a l'esquerra i seguint pel camí que va pel marge dret del torrent de la Pastera. Des d'aquest punt, aigües avall, el torrent queda soterrat. Se segueix pel costat del torrent, aigües amunt.

00,887km  0:11h
RONDA IBÈRICA.- Al xamfrà, a l'esquerra, s'aixeca l'antiga torre de la Immortalitat. Es creua la ronda. Si en comptes de l'etapa aquí descrita es pretengués anar cap a Sant Pere de Ribes pel GR 92-4, caldria creuar el torrent i, immediatament, anar cap a l'esquerra pel carrer de la Masia Cabanyes fins a la masia Cabanyes, on s'enllaçaria amb l'esmentada variant GR 92-4. El GR 92 pren la pista de la riba dreta del Torrent de la Pastera. Aviat es deixa a l'esquerra la torre d'en Garrell. A la dreta sempre queda la riera i a l'esquerra algunes edificacions. Es deixen els trencalls que van a les edificacions i els que creuen la riera.

01,702km  0:21h
Carretera C-246.- Es creua per un túnel. Poc abans s'ajunta una pista per l'esquerra.

01,962km  0:24h
Bifurcació. Es deixen dues pistes a l'esquerra i se segueix per la d'enfront (nord-oest); una mica més endavant es deixa una pista a la dreta que baixa.

02,569km  0:31h
Bifurcació.- Unió amb la variant GR 92-4 procedent de la Masia Cabanyes, Sant Pere de Ribes i l'interior del massís del Garraf. Es continua per la mateixa pista que és el Camí del Mas de l'Artís, aigües amunt del torrent (nord-oest). Pocs metres més endavant es deixa un camí a l'esquerra i es continua tot planejant.

03,089km  0:38h
Aqüeducte.- Correspon a les aigües de rec del pantà de Foix. Es passa per sota i immediatament es gira cap a la dreta per anar a creuar el llit del torrent. Passat aquest punt es troba una bifurcació; Per l'esquerra es va al mas Tapet, el GR va per la pista de la dreta que segueix recta i va al mas Safont, el mas de l'Artís i Canye-lles. Es puja lleugerament.

03,439km  0:43h
Antenes radiofòniques.- Queden a l'esquerra, se segueix pujant.

03,699km  0:46h
Final de la pujada.- Es davalla amb suavitat. A l'esquerra queda la torre d'una línia de conducció elèctrica d'alta tensió; més endavant es passa pel costat d'uns notables exemplars de pins. En arribar al costat de l'autopista es gira cap a l'esquerra; a la dreta es deixa una pista.

04,069km  0:50h
Autopista A-16.- Es creua per un túnel. Es continua pel costat esquerre del torrent de la Pastera, aigües amunt.

04,439km  0:54h
Mulassa.- Es passa pel seu costat, queda a l'esquerra del camí. Més endavant, el camí se situa gairebé al nivell del llit del torrent; a l'altre vessant, enlairat, es veu el maset de Safont. En aquest tram, el camí conserva les antigues fites.

04,915km  1:00h
TORRENT DE LA PASTERA.- Es travessa el torrent i es deixa, a l'esquerra, l'entrada al maset de Safont. Es puja pel costat del torrent.

05,121km  1:03h
Trencall.- Atenció! Cal deixar el camí i baixar per un caminet cap a la dreta per travessar el llit del to-rrent. El caminet s'enfila per l'altra banda i gira cap a l'esquerra per anar aigües amunt; pocs metres més endavant torna la llit del torrent i el segueix amunt. A l'esquerra, una mica enlairada, hi ha una casa. A l'alçada de la casa es puja cap a l'esquerra per tal de superar un mur de contenció; després es torna al llit del torrent. Es deixen alguns trencalls que s'enfilen per la dreta.

05,425km  1:09h
Bifurcació.- Es deixa el llit del torrent i es puja cap a l'esquerra, amb fort pendent, per entremig del bosc. Més endavant, en passar per un rocallís, a l'esquerra es pot veure un cucó enrunat.

05,645km  1:14h
Final de la pujada.- Es travessa una petita línia de conducció elèctrica i es continua tot planejant paral·lelament a la línia. A la dreta es deixa un trencall; davant ja es veuen les edificacions del mas de l'Artís. Es baixa amb suavitat en direcció al mas.

05,829km  1:17h
Cruïlla.- Situada davant del mas de l'Artís, al bell mig de la qual hi ha la soca morta d'un arbre. S'ha de seguir per la pista que va per la dreta de l'accés a la casa. Es baixa lleugerament tot passat per sota de les edificacions. Es passa a frec de la caseta d'un transformador que queda a l'esquerra; poc després s'uneix un camí per l'esquerra.

06,136km  1:21h
Bifurcació.- La branca principal de la dreta segueix endavant i travessa el fondal plantat de vinyes en direcció a Canyelles. El GR va per l'esquerra fondal amunt durant una bona estona.

06,483km  1:26h
Fondal.- El camí davalla amb suavitat pel costat d'una esplanada que queda a l'esquerra i tot seguit deixa un camí poc fressat a la dreta. Se segueix endavant pel fondal que a partir d'aquest punt s'anomena de les Oliveres.

06,683km  1:29h
Pou.- A la dreta del camí queda una petita esplanada on hi ha el pou de les Oliveres.

07,241km  1:36h
Bifurcació.- El camí decanta cap a la dreta tot seguint el fondal; per l'esquerra s'uneix un camí que baixa. Se segueix endavant tot fent revolts per dins del fondal que a partir d'aquest punt s'ano-mena del Teixidor.

07,532km  1:39h
Mulassa.- A la dreta, mig amagada i ensorrada. Més enllà es passa per sota d'un encreuament de línies elèctriques.

07,810km  1:42h
Bifurcació.- El camí principal segueix per l'esquerra i s'enfila pel vessant del fondal. El GR va pel camí de la dreta, menys fressat, que segueix pel llit del fondal.

07,932km  1:44h
Bifurcació.- El camí gira cap a la dreta i s'enfila pel vessant del fondal; el GR deixa aquest camí i continua per un caminet que segueix aigües amunt pel llit del fondal envoltat d'una atapeïda vegetació.

08,339km  1:51h
Bifurcació.- Es deixa un senderol a la dreta.

08,930km  1:59h
Gir.- Es gira a la dreta i es passa a frec d'una paret de roca que queda a l'esquerra; se surt de l'atapeïda vegetació.

09,414km  2:07h
Bifurcació.- Es deixa el caminet i es puja cap a l'esquerra per un rocallís. El GR 92 deixa el terreny deprimit i guanya alçada i horitzons.

09,467km nbsp2:08h
Entroncament.- S'arriba a un camí carreter que es pren cap a l'esquerra pujant. Al davant es veu la Casa Alta, al fons, la característica silueta del Montmell i a l'esquerra, en la llunyania, el mar.

09,669km  2:11h
Bifurcació.- Es deixen dos camins a la dreta. Es baixa amb suavitat.

10,054km  2:15h
Trencall.- Per la dreta es deixa un camí que baixa; per aquest camí es podria enllaçar amb el GR 92-3 en el fons de la vall; se segueix endavant.

10,149km  2:16h
Cruïlla.- Es deixen els dos camins de l'esquerra i se segueix en la mateixa direcció que es portava. El primer camí de l'esquerra va al Pla de les Palmeres. Més endavant s'uneix un camí que puja per l'esquerra i més enllà el camí es subdivideix en tres branques que s'uneixen poc després.

10,399km  2:19h
Bifurcació.- Es deixa el camí de la dreta, que segueix vers la propera Casa Alta i es va per la pista de l'esquerra que baixa. Més enllà es veu can Cassanyes, per on passa el GR. Després de baixar una mica es va cap a la dreta i més endavant s'uneix un caminet procedent de la Casa Alta que queda enlairada a la dreta.

10,679km  2:22h
CAN CASSANYES (305 m).- A l'esquerra; al fons, a l'esquerra, es veu la xemeneia de la central tèrmica de Cubelles.

11,118km  2:27h
PUJOL FLORIT.- El camí voreja el Pujol Florit tot deixant-lo a l'esquerra. A la dreta, a un nivell inferior i a l'altra banda del fondal, es pot veure el poblet de Torrelletes per on passa la variant GR 92-3; més enllà s'estén la plana del Baix Penedès.

11,558km  2:32h
MAS CREMAT (290 m).- Queda a la dreta; segueix la forta baixada. Vistes alternades sobre el mar i sobre l'interior.

11,648km  2:33h
Cruïlla.- Se segueix el camí del mig, en la direcció que es porta-va, tot planejant i deixant a l'esquerra la pista principal que baixa.

11,898km  2:36h
MAS BALAGUER (270 m).- Es passa per l'era del mas, que està situada enfront de la casa. Es va cap a l'esquerra i se segueix un caminet que va a passar pel costat del mas, que queda a l'esquerra.

11,998km  2:38h
Bifurcació.- Es deixa el caminet que segueix endavant i baixa cap al fondal de la dreta i que després puja a Torrelletes. El GR segueix per l'esquerra. Més enllà, es passa a frec d'un corral. A partir d'aquí el caminet va per damunt del rocallís situat al llom que separa els fondals del torrent de les Bruixes, a la dreta, i el que neix sota el Pujol Florit a l'esquerra. S'ha de parar atenció als senyals. Camí molt estratègic i atractiu.

12,750km  2:48h
Baixada.- El caminet decanta cap a l'esquerra i comença a baixar pel vessant dret del fondal que neix sota el Pujol Florit. Al fons, es pot veure el pantà de Foix.

13,535km  2:59h
Llit del fondal.- S'arriba al llit del fondal; s'ha de creuar i pujar per l'altra banda. En arribar a un camp es va en direcció a una petita edifica-ció; es travessa un camí i es passa pel costat de la caseta, que queda a l'esquerra. Se segueix endavant per un camí que passa per entremig de camps.

13,919km  3:06h
Línia de conducció elèctrica.- Es passa per sota i es puja per un tram que conserva l'antic sòl empedrat. En arribar a un camí, es pren cap a la dreta.

14,061km  3:08h
Gir.- El camí gira cap a la dreta just davant del portal del tancat que es té a l'esquerra i passa pel costat d'una figuera i d'una caseta que queden a la dreta. El GR continua pel costat de la tanca i s'apro-pa al bosquet que es veu al davant. Més endavant el camí surt en una clariana; s'ha d'anar a passar per un petit edifici mig enrunat i deixar-lo a l'esquerra per pujar cap al bosc que es té a la dreta.

14,246km  3:12h
Bifurcació.- Un cop dins del bosc, s'arriba a un camí que se segueix cap a l'esquerra. Immediatament se'n deixa un d'ample a la dreta. Se segueix endavant per entremig del bosc; el camí, en alguns trams s'estreny.

14,371km  3:14h
Caseta.- Es passa pel seu davant, queda a la dreta. Més endavant, a la dreta i una mica separada, hi ha una taula de pedra.

14,441km  3:15h
CASTELLET (120 m).- Esplanada amb una font, a la part alta del poble, darrera de la rectoria de Sant Pere. Punt de confluència del GR 92 amb el GR 92-3, que ve d'Olèrdola i de la part nord del massís del Garraf. Degut al gran interès que té Castellet, i encara que no seria estrictament necessari, el GR 92 travessa tot el poble i baixa pel carrer del Castell. Després es pren un moment el carrer del Forn i en seu extrem es gira a la dreta i es baixa per una drecera fins a la carretera.

14,941km  3:22h
Carretera BV-2117.- Se la segueix a la dreta en direcció nord. Es deixa a l'esquerra la carretera que va a l'Arboç i es segueix uns metres per l'esmentada carretera de Torrelletes, la qual es deixa de seguida per prendre una pista asfaltada a l'esquerra.

15,141km  3:24h
RIU FOIX.- La pista segueix un tros el marge esquerre del riu per després creuar-lo, tot deixant una pista a la dreta, i continuar seguint la riera de Marmellar aigües amunt.

15,666km  3:32h
Bifurcació. Es deixa la pista asfaltada i es pren enfront la pista que es torna a acostar a la riera de Marmellar. Al fons a la dreta hi ha el corral d'en Rafeques. Bonic paisatge rural.

16,166km  3:39h
Bifurcació.- Es pren el camí de l'esquerra, es creua la riera i s'entra a la comarca de Baix Penedès.

16,266km  3:41h
Bifurcació.- Cal seguir la pista de l'esquerra, direcció sud. Es passa per dins d'una pineda.

16,551km  3:45h
Bifurcació.- Un cop passada la depuradora de l'Arboç, davant d'un petit bosc, es gira a la dreta, es deixa la pista principal i se segueix per un camí en direcció oest amb una magnífica vista de l'Arboç. Es va passant per diverses vinyes i per davant de la casa dels Gallar i del xalet conegut per "Els Alemans". Cal estar atent a la senyalització ja que en aquest tram hi ha diversos trencalls i canvis de direcció. En les bifurcacions cal seguir sempre el camí principal.

17,801km  3:58h
Bifurcació.- Deixar la pista principal i prendre un camí a la dreta. Finalment es va a sortir a la carretera TP-2115, prop de la "rotonda" del punt següent.

18,124km  4:02h
Rotonda formada pel creuament de les carreteres N-340, TP-2115 que va a Castellet i TP-2124 que va a Llorenç del Penedés. Punt de referència. Prendre la rotonda per l'esquerra, creuant la carretera N-340, i continuant a l'esquerra uns mts. per la TP-2124. Inmediatament es pren un camí a l'esquerra, directe cap a l'Arboç i la seva Giralda.

18,344km  4:05h
L'ARBOÇ (166 m).- Plaça de la Badalota.

Etapa que trepitja els Parcs Naturals del Garraf i del Foix. Tret de Vilanova, tota l’etapa es desenvolupa per corriols, pistes i generosos boscos. Boscos amb una rica vegetació de caire mediterrani. L’únic inconvenient l’hem trobat abans d’arribar al Castellet on s’estava duent a terme una batuda amb les molèsties que comporta pels caminants. Passat el fotogènic i turístic Castellet circularem entre vinyes fins a L’Arboç. El track incorpora els trams d’aproximació a les estacions ferroviàries que suposen uns 2 quilòmetres afegits aproximadament.