GR 92 / Etapa 22 / Garraf - Vilanova i la Geltrú

GR92 / Etapa 22 / 24,450 Km

Presentació :
Aquesta etapa anirà resseguint la part costanera del massís i parc natural del Garraf, si bé entre Garraf i Vallcarca, el GR es dirigeix i travessa la inesperada zona rural interior de Campdàsens. Més endavant, els voltants de l'ermita de la Trinitat compten entre els llocs més frondosos del Parc Natural. Sitges queda molt ben situat per a passar el migdia, quedant per a la tarda el tram de l'interessant camí de ronda fins a Vilanova i la Geltrú. , es troben situats a uns 300 metres del cim en direcció Aramunt.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
GARRAF (20 m).- Pont de la carretera C-246 sobre el Torrent de Garraf. El nucli de la població de Garraf i la seva estació de tren són molt propers. Es continua per la carretera en direcció a Sitges, sud.

00,100km  0:02h
Bifurcació.- Es deixa la carretera i s'agafa a la dreta l'avinguda del Castell de Garraf, que entra en una urbanització. Es passa la plaça de Garraf Parc i es continuem la mateixa avinguda fins que s'acaba l'asfalt.

00,330km  0:05h
Final del carrer.- Es pren un camí carreter a l'esquerra, en forta pujada, que passa sota el pont de l'autopista.

00,911km  0:14h
EL CASTELLET.- Es passa per l'esquerra de les seves runes. El camí carreter es converteix en camí de ferradura i entra en el Parc Natural del Garraf. Dins d'aquest Parc, el GR 92 també es denomina "Camí de les Costes". El camí que es va seguint, en direcció a Can Lluçà, és molt ben traçat i molt ben construït, amb parets de pedra seca que li donen solidesa. Es deixen alguns trencalls menors a ambdós costats.

03,157km  0:49h
CAN LLUÇÀ.- La masia i la seva pista d'accés es deixen a la dreta. Es va a l'esquerra, en dos minuts s'arriba a un coll. Dins el paisatge dur del Garraf han aparesgut uns fèrtils camps de conreu. Contrasta aquest paisatge amb el de la pujada des de Garraf fins aquest punt.

04,040km  0:59h
CAMPDÀSENS.- Es deixen les cases a la dreta i es continua per la mateixa pista al recte, tot deixant una altra pista a l'esquerra.

04,261km  1:02h
CASA NOVA.- És una masia que es deixa a la dreta.

04,682km  1:09h
CAN ROBERT.- Una altra masia queda a l'esquerra.

05,116km  1:14h
CA L'AMELL.- Masia amb torre de defensa i una bassa. Al cap de dos minuts es troba una cadena a l'esquerra, se segueix per la pista, primer de terra i després asfaltada. A les envistes de les instal·lacions de Vallcarca, s'inicia el descens cap a elles.

06,902km  1:35h
Autopista A-16.- Es creua per un túnel.

07,022km  1:37h
Bifurcació.- Es troba una gran pista que a la dreta porta a una pedrera. Es va per ella a l'esquerra cap a Vallcarca.

07,492km  1:44h
Autopista A-16.- Es passa per sota de l'autopista per mitjà del viaducte de Vallcarca.

08,219km  1:52h
Fabrica de ciment.- Es deixa a l'esquerra, juntament amb la carretera asfaltada, i es va amunt per una pista cap a la dreta (oest).

08,633km  1:58h
Antics habitatges de Valcarca.- A l'alçada de les cases es gira a l'esquerra (sud) i es passa pel seu davant, en direcció al mar. Dos minuts mes tard, la pista es converteix en un corriol que comença a pujar al costat de dos dipòsits antics d'aigua que serveixen de referència. Desprès de passar un petit mur de ciment el camí puja fort fent ziga-zagues.

09,905km  2:18h
ERMITA DE LA TRINITAT (180 m).- A l'esquerra hi ha un mirador des del qual es veu el mar entre els pins. És un lloc molt en sintonia amb l'esperit del GR 92 Mediterrani. Es pugen les escales a la dreta per anar al darrera de l'ermita. Per continuar el GR es va al recte en direcció nord-oest, d'esquena al mar, tot deixant l'ermita i les cases a l'esquerra. Un minut més tard es troba la pista asfaltada que puja de la carretera C-246, que se segueix cap a la dreta de pujada.

10,105km  2:23h
Final de la pujada.- Una tanca on hi ha una antena de telèfon marca el final de la pista. Cal seguir recte per un camí que entra en un bosc, tot caminant sempre prop de la frondosa carena.

10,812km  2:33h
PENYA DEL LLAMP.- Hi ha l'estructura d'una creu de ferro, es va planejant.

11,092km  2:41h
Bifurcació.- Al peu del puig de Sant Isidre. Se segueix per l'esquerra de l'esmentat puig cap a Sitges per la Urbanització Llevantina; es baixa primer suau i després una mica més fort. De seguir recte es podria anar a Sitges pel Puig d'en Boronet (Creu de Sant Isidre) o pel camí de les Basses.

11,640km  2:48h
Collet.- Entre el puig de Sant Isidre i el puig de Sant Antoni. Se segueix en direcció sud-oest sempre a prop de la carena. Es va ampliant la vista sobre Sitges i la costa en direcció sud.

11,861km  2:51h
PUIG DE SANT ANTONI (212 m).- Es comença a davallar.

12,201km  2:56h
Dipòsit d'aigua.- Queda a la dreta, se segueix baixant per les restes d'una antiga conducció d'aigua en desús.

12,621km  3:01h
Mirador de la Urbanització Llevantina.- Es continua davallant per l'avinguda de la Trinitat, asfaltada i amb molt bones vistes.

13,349km  3:10h
Escales.- Surten a la dreta del carrer, en el primer revolt molt pronunciat a l'esquerra.

13,477km  3:12h
Fi de les escales.- Són 170 graons; se segueix el carrer Roc Florit per l'esquerra. Aviat es pren el carrer Corral d'en Falç a la dreta, es deixa un carrer a la dreta i es tomba a l'esquerra deixant a la dreta l'avinguda Quint Mar.

13,885km  3:17h
Plaça rodona.- Se segueix a la dreta per l'avinguda de les Corts d'Aragó.

14,005km  3:19h
Carretera C-246 (Barcelona-Valls).- Cal creuar-la amb compte i seguir recte en direcció a urbanització Aiguadolç.

14,155km  3:22h
Ferrocarril (Barcelona - Sant Vicenç de Calders).- Es creua per sobre per un pont i s'entra a la Urbanització d'Aiguadolç, al davant hi ha l'Hotel Gran Sitges; se segueix a la dreta en direcció al centre de la població de Sitges pel carrer Emerencià Roig i Raventós.

14,400km  3:26h
Cementiri Municipal.- Queda a l'esquerra. Es continua per l'avinguda Balmins.

14,739km  3:30h
PLATJA DE SANT SEBASTIÀ.- Està pràcticament dins la vila, es continua pel carrer Fonollar i el Racó de la Calma. En aquest punt està previst que comenci el GR5.

15,139km  3:36h
SITGES (10 m).- Baluard de Sitges. Plaça de l'Església Parroquial, construïda sobre un esperó rocós. Al davant es veu tot el passeig de la Ribera i Marítim; es baixa per les escales de la Punta i se segueix tot el passeig fins al seu final. Es deixa a la dreta un monument a El Greco. A l'esquerra es van succeint platges que a l'estiu són molt concorregudes i a l'hivern molt tranquil·les. Convé girar-se d'en tant en tant per veure com Sitges es va allunyant.

17,579km  4:11h
Final del Passeig.- Uns 100 m després de l'Hotel Terramar es baixa a una platja de pedres, aviat es creua la Riera de Ribes i es continua ran de mar. En cas de que l'aigua no permeti el pas per la riera, cal recular fins l'Hotel, i en direcció a l'interior fins la via del tren, anant llavors a buscar el camí asfaltat que va fins una discoteca (veure punt següent) passant pel Club de Golf.

18,529km  4:24h
Discoteca i depuradora.- Ambdues es passen per la dreta. Es pren el camí de ronda que transitarà sempre entre el mar i la via del tren. En els trams que el camí va al costat de la via convé prestar atenció al freqüent pas dels trens.

19,534km  4:39h
PLATJA DE L'HOME MORT.- El camí no baixa a les platges i cales sinó que les voreja a un nivell més alt.

19,744km  4:44h
PLATJA DE LA DESENROCADA.- A continuació el camí puja al costat del segon túnel del tren. Val la pena pujar fins al punt més alt del turó ja que té molt bona vista. Passat el turó el camí torna a davallar al costat de la via i continua vora un seguit de penya-segats i cales tot fent petits desnivells. Hi ha cales força amagades i algunes amb accés difícil des de terra.

20,834km  5:07h
CAN SOLICRUP.- Està situada damunt del tercer túnel. Se segueix cap a l'esquerra tot deixant la casa a la dreta.

21,484km  5:16h
Casa.- Al peu de via. El camí es converteix en pista.

22,334km  5:27h
Pont de vianants.- Sobre la via del tren; hi ha les primeres cases de Vilanova. Cal seguir recte per anar a trobar el passeig de Sant Cristòfol.

22,584km  5:30h
SANT CRISTÒFOL.- Des d'aquesta església cal continuar baixant en direcció a ponent pel passeig de Sant Cristòfol. Al final de la baixada, a l'esquerra queda el far de Vilanova. Es deixa un trencall a l'esquerra que va cap a la platja del Far i el molí de Mar i se segueix endavant tot travessant el pont que salva el torrent de la Pastera. Passat el pont es deixa l'accés al port a l'esquerra i es continua pel passeig Marítim en la mateixa direcció que es portava. A l'esquerra queda la llotja del peix i més endavant les naus d'unes drassanes. En passar per davant del monument dedicat a Francesc Macià es deixa el passeig Marítim i es continua cap a la dreta tot pujant per la rambla de la Pau. Es passa per sota de la via del ferrocarril. En arribar a la cruïlla amb les rambles Josep Tomas i Ventosa, a la dreta, i Josep Anton Vidal, a l'esquerra, per on passava antigament la carretera C-246 es continua endavant per la rambla Princi-pal, que és zona de vianants.

24,449km  5:55h
VILANOVA I LA GELTRÚ (15 m).- Cruïlla de la Rambla Principal amb l'avinguda Francesc Macià; si es va a la dreta s'arriba a la plaça de la Vila on hi ha l'ajuntament.

Una etapa clarament dividida en dos sectors, un primer tram de muntanya pel massís del Garraf i un segon tram coster a ran de mar. Pel massís de Garraf trobarem una amplia representació de la botànica mediterrània, malgrat les diverses pedreres que espatllen clarament el paisatge. Passarem per la bella població de Sitges per continuar pel seu ample i concorregut passeig marítim. Tot seguit, fins a Vilanova, el GR passa força encaixonat entre la via ferroviària i el litoral, cosa que li treu bastant l’idoneïtat de l’entorn. Tot plegat una caminada prou interessant.