GR 92 / Etapa 2 / Port de Llançà - Cadaqués

GR92 / Etapa 2 / 18,610 Km

Presentació:
Després de la suau introducció que representa el tram anterior, el GR 92 entra en un dels seus millors trams. L’etapa que ens ocupa, sense cap dubte és d'aquelles que fan estimar el país i l’excursionisme i per tant és una etapa recomanada sense que s’hi pugui posar ni un sol inconvenient. L'itinerari és variat ja que es pot dividir en quatre trams amb característiques diferenciades. El primer, entre el Port de Llançà i Port de la Selva és quasi sempre pel camí de Ronda, en primera línia de costa, que en general és escarpada; igualment, la bellesa de Port de la Selva demana a crits no passar-hi de llarg. El segon tram, dirigit cap a l'interior, és la pujada cap a les parts altes del massís del Cap de Creus per un interessant camí recuperat l'any 1997 per l'ajuntament de Port de la Selva. El tercer tram, a partir del Mas de Bufadors, té una vista incomparable i de llarga durada del Cap de Creus. I el quart tram, és la baixada cap a Cadaqués, continuació del tram anterior, però amb característiques pròpies i que ateny la categoria de ser un dels millors trams de tot el GR 92.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

0,000km  0:00h
PORT DE LLANÇÀ (5 m).- Plaça del Port.- Es pren el carrer Miranda i en el seu extrem es continua per 3 trams d'escales fins a arribar al Camí de Ronda que ressegueix els penya-segats cap a la dreta, sud. El camí va entre els xalets i el mar. Cal no allunyar-se de la costa.

0,420km  0:06h
PUNTA DE LA FARELLA.- Dins d'un paisatge d'esculls i penya-segats. Aviat el camí enllaça amb un curt tram de pista, també ran de costa. Després s'acaba la pista i torna a ser camí. Dins d'aquest Camí de Ronda pot haver-hi algun pas delicat. En aquest cas, cal anar cap a l'interior per algun dels camins i recuperar després fàcilment el Camí de Ronda.

0,850km  0:11h
PLATJA DE LA FARELLA.- Cal travessar-la, tot sortint a l'altre costat pel camí de Ronda que es torna a elevar.

1,050km  0:15h
PLATJA DE LES TONYINES.- Se'n surt per unes amples escales, que desemboquen en el carrer Empúries, que cal seguir a l'esquerra. Al davant es veu la costa per on aviat es passarà. Hi ha alguns petits camins a l'esquerra però queden tallats pels penya-segats.

1,330km  0:18h
Bifurcació de carrers.- Cal seguir a l'esquerra pel carrer Venturer, que més avall s'acaba en dues petites placetes. Entre les dues es prenen unes escales en direcció al mar.

1,530km  0:22h
PLATJA DE CAU DE LLOP.- Marca el canvi de direcció de la costa, a partir d'aquí orientada cap al sud-est. Es surt pel Camí de Ronda que aviat enllaça amb un carrer de l'urbanització.

1,760km  0:25h
Trencall.- Atenció! Es deixa el carrer i es pren un camí a l'esquerra, entre la costa i els primers xalets. El GR 92 per mitjà del Camí de Ronda ressegueix la costa a una certa alçada per sobre dels penya-segats. Segons l'època de l'any i l'estat de la mar, el paisatge té fesomies diferents però sempre de gran bellesa.

2,160km  0:30h
"Entroncament.- Es va a sortir a un carrer de l'urbanització, que es segueix uns 10 metres a l'esquerra, per deixant-lo en retrobar el Camí de Ronda també a l'esquerra. De seguida es creua un torrent; més endavant se'n creuaran altres."

2,440km  0:34h
PUNTA D'EN FELIU.- Es deixa a l'esquerra tot continuant per un carrer de l'urbanització, durant uns 40 metres i reprenent llavors el Camí de Ronda.

2,740km  0:38h
Entroncament.- S'enllaça amb una pista que cal seguir en la mateixa direcció, esquerra.

3,060km  0:42h
Bifurcació.- Es pren el camí de l'esquerra en direcció a la costa, que en aquest tram és molt retallada. El GR la ressegueix de prop però evitant vorejar tot el seu contorn. El paisatge continua sent de gran bellesa i alguns illots i cales encara li donen més interès. El camí és a vegades ample i a vegades estret. No hi ha, però, pèrdua possible ja que segueix sempre a prop de la costa. En apropar-se a la Punta de s'Arenella o Cap de Bol i al seu far hi ha un tram en el qual cal posar atenció ja que el camí és estret i amb penya-segats a l'esquerra.

4,340km  0:58h
PUNTA I FAR DE S'ARENELLA.- El GR passa entre el far i el mar i després pel costat d'uns antics búnkers. També es pot passar per l'istme tot retrobant després fàcilment la costa.

4,640km  1:02h
Entroncament.- En acabar de donar la volta al cap anterior es troba la pista asfaltada d'accés al far, que cal seguir cap a l'esquerra. Passats uns 100 metres es deixa la pista i es pren de nou el Camí de Ronda a l'esquerra, ran de costa. Atenció als penya-segats. La vista sobre el Port de la Selva és d'autèntica delícia.

5,340km  1:11h
PLATJA PORT DE LA VALL.- Amb un càmping a tocar. Es travessa la platja i s'en surt per unes escales en el seu extrem sud tot enllaçant amb una pista que avança ràpidament i deixant a l'esquerra els accidents de la costa. Convé, però, no anar massa ràpid per no perdre'n els detalls de la mateixa.

6,150km  1:21h
Carretera GE-612.- Amb aparcament i àrea d'esbarjo. El Camí de Ronda, pel qual va el GR 92, segueix per sota de la carretera. La costa es va fent menys escabrosa mentre la vista sobre el Port de la Selva continua essent una delícia.

6,670km  1:27h
Carretera GE-612.- Just en la bifurcació hi ha el començament de la carretera de Sant Pere de Rodes. Punt de confluència amb el GR 11 que procedeix d'aquest monestir. El GR 92 i el GR 11 continuen junts per la carretera en direcció al Port de la Selva, ja molt proper, tot travessant la riera de Romanyac.

7,120km  1:32h
PORT DE LA SELVA (10 m).- Bifurcació de la carretera. Començament de la carretera de Cadaqués, el GR 92 va per aquesta carretera, el GR 11 se separa i va cap a l'esquerra.
7,590km  1:38h
Trencall.- Es deixa la carretera i es pren un camí a l'esquerra en direcció al cementiri. El camí avança paral.lel a la carretera.

7,950  1:43h
Cementiri municipal del Port de la Selva.- Un cop passat es baixa fins a la carretera per la pista d'accés al cementiri. Un cop a la carretera se la segueix a l'esquerra uns 50 metres.

8,095km  1:45h
Trencall.- Es deixa la carretera i es pren un camí carreter a l'esquerra. Aviat es deixa un camí a l'esquerra. Es continua pujant per aquest camí recuperat, que havia estat d'una gran amplada, tal com mostren les dues parets laterals. Durant la pujada, convé girar-se de tant en tant per veure com augmenta la panoràmica en direcció nord.

8,845km  2:05h
Redreçament de la pujada.- En un curt tram el camí està malmès i una costeruda drecera salva aquest obstacle. Aviat el camí ateny la carena, continua per la mateixa i després decanta cap a l'esquerra.

9,145km  2:13h

Coma.- Després de decantar a l'esquerra el GR creua la coma o petita vall cap a l'esquerra. Després d'una curta i forta pujada hi ha una bifurcació on cal prendre a la dreta, sud-est, per un camí més estret.

9,410km  2:20h
Entroncament.- Es desemboca en una pista que cal seguir a la dreta i que conduirà fins al mas dels Bufadors. Al darrera queda el Torrelló. De seguida es deixa un trencall a la dreta. Vista llunyana a l'esquerra sobre el mar que s'anirà mantenint al llarg de quasi tot l'itinerari.
10,740km  2:40h
Masia en runes.- Queden a l'esquerra. Comença la pujada cap al mas dels Bufadors, que es veu al davant.

11,755km  2:57h
Bifurcació.- Per la pista de la dreta es va a Perafita i a la carretera de Roses a Cadaqués. En la mateixa direcció es veu, majestuós, el Puig Pení. El GR segueix per la de l'esquerra en direcció al proper Mas dels Bufadors.

12,320km  3:01h
MAS DELS BUFADORS (310 m).- Queda a la dreta. Poc després hi ha una bifurcació on cal deixar la pista i prendre un camí a l'esquerra.

12,520km  3:05h
Entroncament.- Es troba un camí transversal que es pren a l'esquerra tot continuant la baixada en direcció nord.

12,700km  3:10h
"Coll a tocar d'uns pins (247 m).- En aquest coll hi ha una cruïlla; per l'esquerra s'aniria al mas d'en Godó. El GR 92 segueix per la dreta, sud-est, tot emprenent el flanqueig del vessant nord del Puig dels Bufadors i la Muntanya Negra per aquest estratègic i ben traçat camí. A l'esquerra hi ha molt bona vista sobre el massís del Cap de Creus i el mar. En primer terme es poden contemplar moltes construccions de pedra seca com són feixes, marges i bordes."

14,195km  3:30h
Mur i carena que baixa del Puig dels Bufadors.- El mur queda tallat pel camí.

14,675km  3:37h
Pont de pedra seca.- Situat damunt d'un torrent que també baixa del Puig dels Bufadors, en una profunda corba del camí.

15,555km  3:48h
"Esplanada amb construccions de pedra seca. En la bifurcació es va a la dreta, sud. Apareix al davant un nou horitzó; a l'esquerra, est, en la llunyania es veu el Cap de Creus."

15,670km  3:50h
Trencall.- Es va a la dreta per un sender menor, tot deixant el camí carener que segueix endavant i deixant poc després un camí a l'esquerra. El GR 92 anirà a trobar una carena més a la dreta per a fer el descens cap a Cadaqués. Per això va baixant per una coma a la dreta. El poble de Cadaqués va apareixent al davant, però ho fa poc a poc, com gelós de la seva bellesa.

16,605km  4:02h
Edificació blanca amb dos pins al davant. Bonica vista sobre Cadaqués i la seva badia. La coma per on es baixava ha quedat a l'esquerra. El camí s'ha convertit en pista.

16,770km  4:04h
Cruïlla.- Es deixa la pista, es canvia de direcció, tot continuant la baixada per un camí a l'esquerra, sud-est, entre altes parets de pedra seca. Aquest camí, molt ben dissenyat i construït, suma un altre al·licient a aquesta aproximació a Cadaqués, que és un dels trams emblemàtics del GR 92.

17,405km  4:12h
Creuament de la carena.- Es creua cap a la dreta, transitant per sobre de la carretera.

17,625km  4:15h
Bifurcació.- Es deixa un corriol a la dreta, que baixa a la carretera, molt propera.

18,165km  4:22h
Carretera d'accés a Cadaqués.- S'hi arriba per unes escales. És el punt d'inici de la carretera de Port Lligat, i el començament de la població, a la qual s'entra tot baixant per la carretera principal.

18,610km  4:30h
CADAQUÉS (10 m).- Desembocadura de la riera de Romanyac o de Cadaqués.

Una etapa similar a l’anterior però a l’inrevés, és a dir, trobarem un 1er tram de Llançà a Port de la Selva, que transcorre a ran de mar pel camí de ronda i un 2on tram de Port de la Selva a Cadaqués, que s’enfila per camins de muntanya. Un cop passat el Mas dels Bufadors i quan iniciem la baixada obtindrem unes magnifiques vistes del Cap de Creus i de la bellíssima població de Cadaqués. Una població que diuen és l’essència de la Costa Brava, amb un aire bohemi, que durant molts anys va trobar refugi en Salvador Dalí, potser el pintor català més internacional. Malauradament no tenim imatges d’aquesta etapa per una terrorífica errada informàtica.