Punta de l'Aigua  1091
Tossal d'Engrilló  1073

Trescant per Lo Port [Extrem III]

Els ports de Tortosa-Beseit (també dits Ports de Beseit, Ports de Tortosa, els Ports o lo Port) és un massís muntanyenc situat a l'extrem oriental del sistema Ibèric i que constitueix una zona de transició a la Serralada Prelitoral Catalana.
És tracta d'una vasta zona molt muntanyosa que abasta més de vuit-cents quilòmetres quadrats. El relleu és calcari, extremadament complex amb múltiples serres, pics, escarps, cingles, valls profundes i formacions rocalloses crues.

Desnivell: +1.050 metres aprox.

Distància: 12,60 Km. aprox.

Punt de partida: Paüls.
Des de l'AP-7 sortim cap a Tortosa per la carretera C-42. A continuació prenem la carretera C-12 i a la població de Xerta ens desviem per la carretera local TV-3541.

Paüls - Camí del Morellà - Estels del Sud - Coll de la Gilaberta - Punta de l’Aigua - Coll de la Gilaberta - Camì de Montsagre - Coll dels Atans - Camí de Montsagre - Font de Montsagre d’Horta - Tossal d’Engrilló - Bassa de La Refoia - Camí de Montsagre - Coll Roig - Font de Montsagre de Paüls - Camí del Morellà - Paüls

Desprès de l’esmorzar iniciem aquesta jornada, més llarga que la d’ahir en un dia obert i lluminós. Sortim pel costat del cementiri, situat darrera de l’església, pel camí del Morellà. Avui el sender fins el coll de la Gilaberta és prou clar i gens perdedor, doncs segueix la mateixa ruta dels Estels del Sud. Anem pujant primer per frondoses oliveres i desprès sota la cresta que per la nostra esquerra puja decidida i airosament fins el cim. Xino-xano anem fent camí fins al coll de Gilaberta. En aquest punt hi ha un gran indicador metàl·lic i punt de partida del sender que ens durà sense pèrdua fins la Punta de l’Aigua. Desprès d’un petit refrigeri reprenem la marxa per anar a buscar el primer cim de la jornada. Abans de conquerir el primer objectiu, un pas de roca ens ofereix unes magnifiques vistes de les Roques d’en Benet, tot un símbol dels Pots. En un tres i no res arribem a la Punta de l’Aigua, cim que abans formava part del llistat de “un repte d’altura” 100 cims i que ara ha sigut esborrat sense saber els motius. Una talaia idònia des d’on podem veure les belles poblacions de Paüls, Arnes i Horta Sant Joan, Mont Caro i les omnipresents Roques d’en Benet entre d’altres. Enfilem una petita cresta (sense cap dificultat) a mà dreta per arrodonir i donar-li contingut al cim. Fem unes fotos de record i reprenem el camí altre cop fins el coll de la Gilaberta. Ara prenem un PR que circula pel camí de Montsagre i que va a cercar el coll dels Atans que tenim en front de la Punta de l'Aigua. Passat el coll esmentat, anem regirant cap a la font de Montsagre d’Horta. Xau-xau, seguim avançant mentre gaudim de les magnifiques vistes. Continuem muntanya amunt mentre un grup de cabres salvatges fugen davant la nostra presencia. Enfilem els últims metres fins el cap d’amunt per les suaus pendents que brinda aquesta vessant. Assolim el Tossal d’Engrilló, segon objectiu del dia. Aquest cim si que continua al llistat de “un repte d’altura” 100 cims . A diferencia d’aquesta vessant, la vessant oposada disposa d’un espectacular penya-segat. Un piló i punt geodèsic, al marge del penya-segat, marquen el cim conquerit. Desprès de practicar l’art de la contemplació del paisatge reprenem el retorn i seguim la pista fins la Bassa de la Refoia, on a la seva riba, aprofitem per fer l’àpat del dia. Desprès de l’oportú repòs, reprenem el camí pel GR 171 i/o Camí de Montsagre que baixa tranquil•lament pel barranc de Montsagre. Anem davallant i passem per diferents punt d’interès com la Font de Montsagre de Paüls i més endavant Les Fonts. Més endavant enllacem de nou amb el Camí del Morellà o Estels del Sud fins arribar a Paüls.

Bona excursió per assolir dos cims molt representatius de la zona. Una ruta circular que ens ofereix molts punts d’interès i unes magnifiques vistes de la zona.
Un altre cap de setmana per Lo Port, dintre d'aquesta sèrie que hem anomenat "extrem". Un massís feréstec, aspre, frondós, sorprenent, feixuc, ple de racons insospitats.
Cap de setmana amb dues rutes per la zona, degudament planificades :
- Les Gúbies de la Vallfiguera
- Punta de l'Aigua i el Tossal d'Engrilló.