Camins de Montserrat
Torrent del Tambor - Torrent del Lloro - Torrent de Les Grutes
Camí del Pas del Príncep - Camí del Refugi - els Pallers de tot l'Any

Trescant per camins equipats de Montserrat

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya força prominent que ha destacat en la tradició catalana, entre altres motius, gràcies a una geologia i una topografia pròpies molt característiques, que han estat valorades estèticament de forma positiva. Situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat, s'hi aixeca el monestir de Montserrat, una abadia benedictina consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, una marededéu trobada. El nom prové de la paraula mont, muntanya, i serrat, cadena muntanyosa. Tant serrat com serralada provenen de serra (un seguit de muntanyes), i, precisament, aquesta paraula deriva del llatí serra, que és el nom de l'instrument per serrar (o xerrac), per la forma que tenen les muntanyes encadenades una al costat de l'altra, que fan pensar en dents de serra.

Distància: 10 Km. aprox.

Desnivell: +540 metres aprox.

El Bruc - Olivar d'Alfonso - Torrent del Tambor - Font d'en Xebret - Torrent del Lloro - pas ferrat del Torrent del Lloro - Torrent de les Grutes – Balma de l'Estació d'Assarriar -  pas ferrat del Torrent de les Grutes - Torrent de les Grutes - Coll de Port – Camí del Pas del Príncep - Refugi Vicenç Barbé – Camí del Refugi - els Pallers de tot l'Any - Els Pallers – El Bruc

Desprès de l’esmorzar al Bruc comencem l'excursió i enfilem el carrer de les Escoles fins sortir del poble, per una pista de terra en una zona urbanitzada. Deixem a mà dreta i continuem fins a les oliveres (Olivar d'Alfonso). Passem pel mig, enfilant el Camí de l'Arcada que s'endinsa dins més endavant per la llera del Torrent del Tambor. El corriol circula entre les parets de la zona d'escalada del Castell. El torrent és força boscà, però no te pèrdua doncs el sender és prou evident. Ens allunyem un xic de la llera del torrent i passem propers a la Roca del Tambor, tot guaitant els escaladores con s'enfilen per ses partes. Davant nostre podem observar la Cova de l'Arcada (dreta), el Torrent de les Grutes (centre) i el Torrent del Lloro (esquerra). Continuem pel camí fins la font del Xebret. Des de la font del Xebret, tornem a la llera del torrent i continuem uns metres en direcció ascendent buscant una desviació a mà esquerra molt evident. Seguim pel corriol puja dret per una zona força bardissera, on anem trobant alguna corda que ens indica la bona direcció. Abans d'arribar al pas ferrat,  trobem  varis trams més curts equipats amb cordes i alguna que altre grapa. Arribem a la part que podríem anomenar com a ferrada, que consisteix en un mur vertical d'uns 15 metres aprox. equipat  amb un seguit de grapes sense cable de vida.  Les grapes son xiques i resten una mica separades. Sortim a un segon tram més tombat sense grapes, però que disposa d'unes cordes que ens donaran un cop de mà.  Ara anem flanquejant per un corriol que ens situarà per sobre de la Cova de l'Arcada i que enllaçarà amb el Torrent de les Grutes. Enllacem amb en Torrent de les Grutes i més endavant passem per la característica Balma de l'Estació d'Assarriar. De seguida arribem al pas ferrat que disposa d'uns 5 o 6 esglaons de ferro per superar aquest curt ressalt de 4 metres aprox. sense gaires dificultats. Seguim endavant, en costeruda pujada, pel mateix torrent i passem per sota de l'imponent Miranda del Príncep fins arribar al Coll de Port. En aquest punt, fem dos grups: un grup que segueix per la Travessa d'Agulles i Frares Encantats  i naltros que continuem pel Camí del Pas del Príncep, fins a retrobar-nos al refugi Vicenç Barbé. Seguim pel camí ben fressat, mentre anem identificant les precioses agulles de l'entorn. Sense pèrdua ens retrobem al refugi on fem l’àpat del dia abans de continuar. Després de la tertúlia, continuem fins al Camí del Refugi que davalla a mà esquerra pel Torrent de les Boïgues fins a l'Era dels Pallers. Passem per la interessant zona dels Pallers de tot l'Any i a continuació davallem pel costat del Gerro. A continuació, seguim pel camí fins a enllaçar amb l'inici de la ruta i en poca estona arribem a El Bruc novament.

Caminades per Montserrat sempre molt recomanades per fer cames i conèixer un fragment més del Parc Natural de Montserrat. Tot i anar-hi infinitat de vegades sempre trobarem nous racons per descobrir. Hem gaudit d'una bona jornada de muntanya amb tots els sentits.

Els caminaires: Antonio - Aurora - Christine - David - Esther - Jordi - Laura - Josep