GR 92 / Etapa 8 / Begur - Palamós

GR92 / Etapa 8 / 23,140 km

Presentació:
El primer quart d'hora d'aquesta etapa, poc engrescador, ja que és per carretera, no es pas representatiu del que vindrà després, que serà un dels millors trams del GR92. A partir de la petita meravella de Tamariu, l'interès de l'itinerari no baixarà ni un moment. A través de trams de camí de ronda i d'altres interiors però sempre propers al mar, una sèrie de noms atractius s'aniràn fent realitat davant dels nostres ulls: La Cala Pedrosa, Sant Sebastià i el seu far, Llafranc, Calella de Palafrugell, la costa de Cap Roig, les cales Castell i s'Alguer, Palamós i alguna sorpresa agradable més que no s'enumera aquí perque l'excursionista en sigui el descobridor.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
BEGUR (200 m).- Plaça Forgas. Es pren en direcció sud la carretera de Palafrugell, GIP-6531, tot vorejant el Puig de Son Ric.

01,360km nbsp0:16h
Bifurcació.- Cal seguir per la carretera de dreta en direcció Palafrugell i immediatament prendre una pista a l'esquerra que s'endinsa en el bosc amb cases d'estiueig a l'esquerra. Cal passar a tocar de la casa anomenada Montcal. A partir d'aquest punt el camí s'estreny i comença a davallar, tot vorejant el Puig Montcal.

02,000km  0:24h
Entroncament.- Es va a sortir al començament d'un carrer d'urbanització, que cal seguir en direcció sud) i continuar vorejant el Puig Montcal.

02,310km  0:28h
Bifurcacions.- Se segueix per la pista en direcció sud, amb un filat metàl·lic a l'esquerra.

02,730km  0:33h
Entroncament.- S'enllaça amb una pista principal d'accés a Tamariu. Es segueix aquesta pista cap a l'esquerra en baixada i ja no s'haurà de deixar fins a aquest lloc.

04,330km  0:53h
TAMARIU (5 m).- S'hi arriba pels carrers Aiguablava i Pescadors. Cal avançar per la platja, per prendre el Camí de Ronda cap a la dreta (sud). Just abans de les primeres escales es pot veure una típica i antiga barraca de pescadors, gairebé intacta. S'entra en el cor de la Costa Brava, de la qual el Camí de Ronda va mostrant els seus incomparables paisatges.

04,890km  1:01h
SA PERICA.- Zona extensa de roques que cal travessar amb atenció a la senyalització. Un pi ajagut indica on continua el GR a l'altre extrem.

05,700km  1:13h
Bifurcació.- Es troba una pista que cal seguir a l'esquerra i que passats uns 300 m es transforma en corriol. s'està fent l'aproximació a la Cala Pedrosa.

06,050km  1:17h
Bifurcació.- El GR 92 segueix el camí de l'esquerra, cap a la Cala Pedrosa, que és una mica escabrós i que pot estar deteriorat; cal baixar amb precaució, amb atenció a les marques. El camí de la dreta és més senzill i enllaça de seguida amb una pista. Els dos es retroben després de Cala Pedrosa.

06,365km  1:22h
CALA PEDROSA.- Ben amagada i, tal com el seu nom indica, amb bona quantitat de pedres en el sòl. És curiós, els dies que hi ha una mica de mar, sentir la fressa que fan els còdols en retirar-se l'onada. El camí de sortida s'enfila per la torrentera principal.

06,965km  1:30h
Bifurcació.- Al final de la pujada s'enllaça amb un camí carreter que cal seguir a l'esquerra. Després de travessar una pista el camí es va estrenyent. Es travessa un bonic bosc fent alguna ziga-zaga. Cal posar atenció a la senyalització per a no agafar un camí equivocat.

08,179km  1:50h
SALT DE ROMABOIA.- Espectacular mirador sobre els penya-segats de la muntanya de Sant Sebastià, de 160 m d'alçada, bona part d'ells en absoluta verticalitat. A pocs metres es troba la capella de Sant Baldiri, ja dins de l'esplanada de Sant Sebastià.

08,479km  1:52h
SANT SEBASTIÀ (178 m).- Final del massís de Begur. Baixant uns metres en direcció sud hi ha un esplèndid mirador en la mateixa direcció. S'inicia la baixada cap a Llafranc tot prenent la carretera a l'esquerra. Ja en la urbanització se segueix el carrer Pau Casals. Quan ja s'està prop del nucli urbà es prenen unes escales a l'esquerra.

09,739km  2:09h
LLAFRANC (10 m).- Port esportiu i començament del passeig de Cipsela, pel qual cal continuar.

10,069km  2:13h
ESCALES DE GARBÍ.- Un cop en el carrer Francesc de Blanes es prenen les primeres escales a l'esquerra, que són les escales de Garbí. Tot seguit a l'esquerra es recomença el Camí de Ronda, que està ben arranjat per passejar. Paisatge interessant, mig humanitzat, mig agrest.

11,239km  2:29h
CALELLA DE PALAFRUGELL (10 m).- El GR baixa fins al nivell de la platja i entra en l'esmentat i evocador poble. Es continua sempre prop de mar.

11,679km  2:35h
Arcades.- Es passa per sota. Els indrets que s'estan trepitjant són dels llocs més emblemàtics de la Costa Brava i del GR 92, ja que conviden a parar els rellotges i quedar-s'hi veient passar el temps. Quan hom decideix continuar, cal fer-ho sempre pel passeig o carrer més proper a la costa, fins pujar per unes amples escales.

12,129km  2:42h
Escales.- Abans de l'últim tram d'escales cal prendre, a l'esquerra, l'ample Camí de Ronda. Passats uns 50 m es deixa el passeig dels Forcats i es prenen les escales a l'esquerra, més estretes.

12,539km  2:47h
Carrer.- Es toca un carrer uns metres i es reemprèn el Camí de Ronda a l'esquerra. Visions salvatges sobre el mar en primer terme i visions tranquil·les i magnífiques sobre Calella de Palafrugell i el far de Sant Sebastià en segon terme. Es passen diversos túnels.

13,379km  2:58h
EL GOLFET.- Immediatament abans, deixar tres escales a ma dreta. És com una inesperada meravella. Cal tornar enrera per pujar la primera escala a l'esquerra (en l'actual sentit de marxa). Uns metres més amunt cal seguir a l'esquerra en una bifurcació. Atenció als despreniments. Vista aèria sobre el Golfet.

13,494km  3:01h
URBANITZACIÓ EL GOLFET.- Es pren el carrer dels Castellets durant uns metres i de seguida es prenen unes noves escales a l'esquerra fins a l'avinguda Costa Brava, per la qual es continua a l'esquerra.

14,000km  3:08h
Cruïlla.- Es troba la carretera que va cap el Jardí Botànic de Cap Roig. De l'altre costat de la carretera surten dues pistes, cal seguir per la de l'esquerra en suau pujada.

14,500km  3:14h
Bifurcació.- Es deixa una pista a la dreta.

15,000km nbsp3:21h
Petita esplanada i bifurcació.- Atenció! S'agafa la pista que surt cap a la dreta. Passats 100 m hi ha una bifurcació amb tres ramals on cal seguir pel camí carreter de l'esquerra. Desde l'esmentada petita esplanada hi ha una possible alternativa no senyalitzada: Uns mts. abans de l'esplanada es pot prendre a l'esquerra el camí restaurat que mena a El Crit, una magnífica cala. Des d'allà a través de petites cales solitàries i enllaçant després amb una pista més interior es reprèn el GR92 en el punt 17,010 km.

15,360km  3:25h
Trencall.- Atenció! Es deixa el camí carreter i s'agafa un estret camí que puja a l'esquerra. El GR s'enfila cap a la carena transitant sempre per ella o a prop. Vista sobre el mar entre els pins del bosc mediterrani. Es deixen 3 corriols a l'esquerra.

15,900km  3:37h
PUIG DEL TERME (139 m).- Cap al sud hi ha una bonica vista de la costa. Es gira completament cap a la dreta per un caminet que baixa. Es passa pel costat d'una casa solitària. Es gira a l'esquerra i es continua baixant per la pista d'accés a la casa, que més avall està tancada als cotxes per una cadena. Es passa per la dreta i se segueix per la mateixa pista. El GR 92 discorre per un bonic bosc de pins. Hi ha algunes entrades al bosc, però es continua sempre per la pista més marcada.

17,010km  3:51h
Bifurcació.- Es retroba la pista principal i se la segueix a la dreta.

17,275km  3:54h
Bifurcació.- La pista de l'esquerra és l'accés normal a la cala de Castell. Se segueix, però, a la dreta uns metres i de seguida es deixa l'asfalt per agafar un camí carreter a l'esquerra, entre camps.

17,700km  4:00h
Trencall.- Es deixa el camí carreter i es va a l'esquerra tot passant el pontet sobre la riera d'Aubi. Unió amb el PRC-105. Es pot anar per diversos camins, el GR segueix pel de l'esquerra, al costat de la riera.

18,275km  4:08h
CALA CASTELL.- Potser l'única platja de grans dimensions de la Costa Brava que fins avui no està urbanitzada. Està ben protegida dels vents del nord i nord-est per la punta de la Cobertera. Es deixa la cala i es va cap a l'oest tot seguint, ben de prop la costa, pel Camí de Ronda.

18,675km  4:13h
CALA S'ALGUER.- El GR 92 passa pel davant de les antigues cases de pescadors, les úniques que ocupen aquesta estreta i encantadora cala. Amb lloc per a les barques de pesca i no pels cotxes que no hi poden accedir. El temps sembla haver-s'hi aturat i invita al caminant a fer-ho durant una estona. Es continua sempre ran de costa tot passant per la Punta de Sant Esteve i pel costat de les restes del castell de Sant Esteve de la Fosca. Es descobreixen mil matisos segons cada punt de vista i cada època de l'any.

19,775km  4:28h
CALA DE LA FOSCA.- Àmplia platja que presenta com dues parts delimitades per la gran Roca Fosca. Al final de la llarga cala se segueix per un carrer i després per un camí, sempre ran de costa, tot resseguint i pujant cap al Cap Gros.

21,175km  4:49h
CAP GROS (75 m).- Bona vista al llarg de tot l'allargassat cim. Atenció a la baixada que és una mica perdedora i convé no passar de llarg de cala Margarida. Es deixen dos camins carreters a l'esquerra.

1,475km  4:53h
Trencall.- S'agafa un carrer asfaltat a l'esquerra. De seguida es trenca a l'esquerra per un altre carrer en direcció al mar, que porta a una casa dita "Les Casetes". Es voreja un petit aparcament. Cal llavors baixar unes escales a l'esquerra, ja entre les cases de Cala Margarida.

21,875km  4:59h
CALA MARGARIDA.- Inesperada sorpresa d'aire mariner. El GR discorre entre les edificacions pels carrers-passadissos que s'aixequen enfilats sobre el mar. Un cop més se surt tot resseguint la costa. Dalt del turó hi ha l'accés a un càmping. Es deixa a la dreta una drecera que puja a la carretera i que pot ser utilitzada en cas de mal temps o per escurçar aquesta part final de l'itinerari. Atenció als penya-segats. Es baixa a la pedragosa cala dels Pots, de la qual se surt per l'altre extrem per un pas entre les roques.

22,225km  5:06h
CALA DEL FRARE.- Port nàutic. Se'n voregen les instal·lacions per la dreta.

22,440km  5:09h
Cruïlla.- Es creua la carretera que accedeix al Port Nou i es puja suaument.

22,820km  5:15h
CARRER PEDRÓ.- Es creua i es continua pel carrer Mauri i Vilar, una mica a l'esquerra, que se segueix de punta a punta. Es continua per la plaça de la Murada, es baixen unes escales i es travessa l'avinguda Onze de Setembre.

23,140km  5:20h
PALAMÓS.- Port i començament del passeig de Mar.

Un tram més del GR92 aprofitant les vacances a Tossa de Mar. Un recorregut que transcorre per trams de gran bellesa dintre de la nostre estimada Costa Brava. Molta, molta calor, però que anem rebaixant amb algun que altre bany per les esplèndides cales segons ens venia de gust. Fer el GR92 et permet conèixer indrets i/o cales desconegudes per poder tornar-hi mès endavant i gaudir plenament de les mateixes. El GR92 pot donar una idea errònia de ser un recorregut planer sense desnivells, però tot i no tenir grans desnivells, constantment s’han de superar cotes tot partint de zero o arran de mar. Una bona jornada.