Canal d'Enganyo i Faixes Tancades

Cap de setmana als Ports "Extrem I"

L’espai dels Ports conserva una especial diversitat i singularitat dins una àrea de transició entre muntanyes ibèriques i les serres litorals catalanes. Té un alt valor ecològic ja que és un recull complet de la diversitat i la singularitat de les terres del migjorn català, situades a l’extrem meridional del Sistema Mediterrani. Format per muntanyes de notables valors geològics, que presenten alhora nombroses formes estructurals singulars d’un especial interès paisatgístic..

Desnivell: +1.110 metres aprox.

Punt de partida:
Per la carretera TV-3421, de La Sénia a Mas de Barberans, trobarem una cartell que ens indica La Vall. Prenem aquesta pista cimentada (inicialment) fins a l'àrea recreativa de la Vall del Barranc de la Galera, on estacionem els vehicles.
Complicat de descriure, veure l’aproximació a Google Maps.

Àrea recreativa de la Vall del Barranc de la Galera - pista - Mas Petroli - Cruilla Mas de Barró - l'escaleta - Cruïlla Faixes Tancades - Canal d'Enganyo - collet - Mirador - Caseta Vallcanera Celestina  - Mas del Saro - PR 82 - Font del Garrido - pista del Mas de Pataques - Portella de Calça - sender de les Faixes Tancades - Canal del Riuet - l'Escaleta - Cruilla Mas de Barró - Mas de Petroli - Àrea recreativa de la Vall del Barranc de la Galera

Sortim de l'àrea recreativa de la Vall, al Barranc de la Galera, per la pista que creua el barranc. Final de la pista on per la nostra dreta veiem el mas de Petroli i davant nostre tenim un altre mas en obres, a la nostra esquerra queda la Font Sendrosa. Seguim pel costat de la paret de pedra que delimita el que era la faixa del mas i quan estem a un poc més de la seva altura trobem el pujador a un sender amb marques roges. Fem cap a un barranquet molt escarbat per l'aigua, el creuem cap a la dreta i a uns metres trobem les parets d'un antic mas o corral. Seguirem el sender que tornarà a creuar altre cop el barranquet un parell de vegades. Aquest barranquet és el que baixa de la Canal d'Enganyo. A continuació, a uns metres trobem un pintada que ens indica la Canal seguint el barranquet, a més, també ja un indicador de fusta que ens senyala les Faixes Tancades i el Mas de Barro pel sender que anem. Nosaltres seguim pel sender que portàvem que com ja hem dit està marcat amb marques roges, l'altre està molt brut i es molt perdedor. Trobem unes marques que s'enfilen cap al SW per la nostra esquerra. Aquí deixem el sender que portem per agafar aquest corriol que puja, si seguíssim l'altre ens portaria fins el Mas de Barro i Casetes Velles. Al poc ja ens pena haver-lo deixat, anàvem per un sender molt net i bo, i hem agafat un corriol que pareix de cabra i que no afluixa amb la pujada. Es per anar preparant-nos pel que ens espera. Arribem baix de l'Escaleta. Sense ser difícil, tenim que anar en compte i agafant-nos amb les mans per ajudar-nos a pujar i superar la cinglera. Un cop dalt trobem una cruïlla, les marques marxen cap a la dreta (NW). Van cap a les Faixes Tancades. Per aquí es per on baixarem. Nosaltres anem cap a l'esquerra (S) planejant i baixant un poc. Arribem un altre cop al barranquet de la Canal i un cop més el creuem i continuem per l'altre costat per baix de la cinglera. Quan sembla que el sender es dirigeixi cap avall, a la nostra dreta en trobem un altre sender molt més net que va cap amunt pel mateix costat del camí que portem. Aquest ja ens portarà a baix de la Canal. Quan estem dins de la Canal , seguim uns metres cap amunt, però deixem el fons per pujar per la dreta. És per superar un petit ressalt que hi ha. Pugem pel collet fins trobar un pi caigut. Un cop passat tornem a dirigir-nos, pujant poc a poc, un altre cop al fons de la Canal. Podíem dir que ara passàrem per la part més perillosa de la Canal. Quan tornem al seu fons ho fem per un corriolet un poc aeri sobre la part de baix del ressalt. Un cop al fons de la Canal ja podem pujar amb més o menys dificultat fins a dalt pel seu fons. Encara que un poc més amunt, quan podria ser un poc més dificultós pujar pel seu fons es pot pujar amb un poc més de facilitat, un altre cop també per la dreta i tornar al fons més amunt. La canal puja tot dret decididament on hem d’anar superant passos on la dificultat be donada per l’humitat fen-la força relliscosa. Finalment arribem a dalt de la Canal on trobem que arriba un sender per la dreta (NW), que seguim.
A la nostra dreta veiem unes fites i deixen el sender per seguir les mateixes. Hem pogut respirar, però la pujada no afluixa. Anem seguint recte en direcció NW en busca del collet i arribar dalt, a la nostra dreta queda la Joca. Arribem dalt pel costat d'una pedra aïllada amb unes marques roges. A la nostra dreta queda un morro de roca amb una fantàstica vista si no esta emboirat. És un morro de roca molt aeri i envoltat de penya-segats. És una veritable Miranda. Tirem enrere si em entrat fins aquí i continuem en direcció W pel corriol que arriba fins aquí. Arribem a una caseta que s'anomena de la Vallcanera Celestina.  Una caseta d’antic us forestal. Fins aquí es pot arribar per la pista que puja pel Pi Gros i la Fageda o pel PR-82 que va de Pallerols a Casetes Velles. Nosaltres seguim per un sender que s'enfila pel costat esquerra de la caseta. Aquest sender ens pujarà a carenejar un poc les Mirandes i baixarà pel costat del  Maset del Saro. Continuem baixant fins arribar al PR-82 que seguim per una bretxa a la pedra i baixarem per baix de la Cinglera de la Mola Conills. Arribem a la Font del Garrido que es troba molt ven condicionada, però per si de cas val més portar-se l'aigua.  Arribem a la pista del Mas de Pataques que seguim fins al final i Portella de Calça. El PR marxa cap a l'esquerra (N) en busca de Casetes Velles. Nosaltres creuem la Portella i comencem a baixar per un sender molt empinat i anant amb molt de compte de no patinar. Aquest sender està tot marcat amb marques de pintura roja i no tenim que perdre'l ja que es passa pel mig de les cingleres i tindríem força problemes per sortir, és el sender de les Faixes Tancades.
Barranquet de la Canal del Riuet , quasi sempre amb aigua, i arribem un altre cop a l'Escaleta. Ara només cal desfer el camí de pujada fins l'àrea de la Vall on tenim estacionat el vehicle.

Cap de setmana als Ports amb dues excursions programades:

- L'Airosa i Roca Xapada
- Canal d'Enganyo i Faixes Tancades
Una agradable impressió dels Ports ens emportem cap a casa. Això si, encara no sabíem que ens esperava una bona retenció a l’autopista. Ja sabem que tot no pot ser perfecte.
Hem iniciat una sèrie de sortides que durem pels Ports amb l'idea de coèixer aquest Parc Natural dels Ports que disposa d'una infinitat de cims, grimpades, camins i tota mena de ingredients de muntanya.

Els aventurers:
Àngels - Carlos - Christine – Dani - Felipe - Gloria- Jesús - Joan - Josep - Josep Mª - Matilde - Mercè - Santi - Toni - Vicenç