GR 92 / Etapa 9 / Palamós - Sant Feliu de Guíxols

GR92 / Etapa 9 / 16,90 Km

Presentació:
Aquesta és una etapa bàsica del GR92, constituint-ne un dels seus trams més freqüentats. Els punts de començament i final, que són les importants i ben comunicades poblacions de Palamós i Sant Feliu de Guíxols delimiten un sens fi de paratges encantadors de la nostra incomparable Costa Brava, alternant zones salvatges amb altres humanitzades, però mantenint sempre un alt grau d'interès i en primera línia de costa. L'etapa és curta i senzilla, quasi un passeig pel camí de ronda, excepte a partir de la platja de Sant Pol en que es ressegueixen els punts més feréstecs d'aquest tram de costa. En aquest últim tram, si es vol fer un itinerari més senzill, sempre hi ha la possibilitat de deixar el GR i seguir per la propera carretera. El tram de camí de ronda entre la sortida de Sant Antoni (punt 04,005 km.) i platja de Belladona (punt 6,085 km.) pot presentar algún problema de pas.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
PALAMÓS (5 m).- Port. Es va en direcció oest tot resseguint la platja i la badia de Palamós pel Passeig del Mar que s'haurà de recórrer en la seva totalitat. Es passa pel costat del monument "Palamós a la gent del mar". Quan s'acaba la zona del passeig urbanitzada es continua vorejant la platja. Prop ja de la riera d'Aubí es passa pel carrer Vora Mar i l'avda. de la Cerdanya.

01,350km  0:17h
SANT ANTONI DE CALONGE (5 m).- Riera d'Aubí. Un cop travessada es va a l'esquerra per tornar a la platja. A la Punta Cabrera o del Collet s'inicia el passeig Marítim Josep Mundet, que ressegueix la platja de Sant Antoni o dels Espigons, i que el GR segueix en la seva totalitat.

03,175km  0:40h
RIERA DE CALONGE.- Es creua per un pont de vianants. Després es continua ran de platja. L'últim carrer asfaltat que es segueix és el Torre Valentina, fins a la platja del mateix nom.

04,005km  0:51h
PUNTA VALENTINA.- Es tracta d'un tram de costa rocós i de gran interès. En acabar-se el passeig el camí s'enfila i surt de Sant Antoni. Es deixen alguns trencalls que van a les cales que hi ha a sota. El GR 92 queda perfectament integrat en l'encant de la incomparable Costa Brava.

04,475km  0:58h
TORRE VALENTINA.- Torre de defensa d'una antiga masia que ha donat nom a la zona. En tot aquest tram, fins a Platja d'Aro, el bosc de pins arriba fins la mateixa vora del mar. Successivament es passa per la Punta de Roques Planes, amb diverses edificacions a prop, per la cala de Roques Planes, de la qual se surt per unes escales, cap a la Punta del Malpàs. A continuació la cala de la Roca del Paller, amb parets de granit, la cala del Forn, amb la Punta Piferrer al sud i la roca dita Illa Roja que al davant surt de l'aigua, i la platja de can Cristus, més llarga que les anteriors i de sorra més fina.

05,435km  1:12h
PLATJA DE TREUMAL O DE SES TORRETES.- Hi ha un càmping a la dreta. Es travessa longitudinalment per la sorra. Al mig hi ha un promontori rocós amb una barana. S'hi pot pujar o bé passar per la sorra. Al costat sud de la platja surten 2 trams d'escales, el sender segueix pel segon tram. Més endavant es passa per l'istme de la península formada pel Cap Roig, i després per la seva platja.

06,085km  1:21h
PLATJA DE BELLADONA.- Cap el sud hi ha els illots Belladona Petita i Belladona Grossa. Cap a la meitat de la platja es retroben les escales del camí de ronda i del GR 92. Se segueix la costa sobre petites caletes cap a la Punta dels Escuits. En sortir d'un túnel es troba la cala del Pi (Pitxol o Vilaret) de la qual se surt per un bon tram d'escales. Continuen els túnels, alguns d'ells amb finestres sobre el mar.

06,935km  1:33h
PLATJA DE SA COVA.- Bonica caleta amb nom de platja. Al sud el bloc rocós del Xuclador la separa de la següent, que és la Platja Rovira o de Can Artigas, de majors dimensions que les anteriors. La tanca al sud la Punta d'En Ramis. Es tornen a trobar edificacions prop del mar.

07,515km  1:40h
PLATJA D'ARO (5 m).- Fi d'aquest tram de camí de ronda. Es deixa a la dreta el carrer Sa Musclera. El GR segueix pel passeig marítim al llarg de tota la Platja Gran de Platja d'Aro, per les amples voreres.

09,075km  2:00h
RIU RIDAURA.- Cal seguir la seva riba esquerra aigües amunt, oest, pel passeig de Ridaura. També es pot anar per l'altra riba tot creuant un petit i precari pont de fusta, en cas de que estigui en peu.

09,635km  2:07h
Carretera C-253-G2.- Se segueix a l'esquerra, tot creuant el pont sobre el Ridaura. Atenció en aquest punt si es va en sentit contrari.

10,085km  2:13h
Bifurcació.- Al final del braç d'aigua del Port Nàutic de Platja d'Aro. Es deixa la carretera i es pren a l'esquerra el carrer Punta Prima en direcció a les instal·lacions de l'esmentat Port Nàutic. Cal no girar a l'esquerra fins que es passa a tocar del braç d'aigua. Llavors girar a l'esquerra, deixant-lo sempre a l'esquerra juntament amb els seus molls.

10,865km  2:27h
PUNTA PRIMA.- Després d'una barrera pels cotxes es deixa la pista i es pren un camí a la dreta que s'enfila pel mig de la pineda i baixa a la cala Sa Conca, un altre cop ran de mar. El GR 92 la travessa fins a la banda de garbí. Per la dreta es passa millor ja que la sorra és més dura.

11,275km  2:34h
S'AGARÓ (15 m).- S'hi entra per les noves escales de Sa Conca, situades al final de la platja; es segueix a l'esquerra l'ample camí de ronda.

11,985km  2:44h
CALA PEDROSA.- El camí de ronda, ben ample, continua entre la costa i importants mansions.

12,705km  2:54h
PUNTA D'EN PAU.- Apareix al davant la badia de Sant Pol.

13,145km  3:02h
PLATJA DE SANT POL.- El sender fa camí tot resseguint la platja fins al seu extrem.

13,955km  3:16h
SA CALETA DEL RACÓ.- Es segueix uns metres la carretera de Sant Feliu i es pren a l'esquerra, al costat d'un xalet, el camí de ronda que voreja la costa per sobre d'unes roques.

14,105km  3:18h
CALA MASET.- Escarpat tram de costa que, per superar-lo, el GR utilitza el pont de la carretera, passat el qual la deixa novament i emboca el camí de ronda a l'esquerra, amb un passamà de troncs, i després passa per uns petits túnels.

14,345km  3:21h
Bifurcació.- El GR torna a la carretera i la segueix uns 50 m a l'esquerra on, davant d'una residència, la deixa per entrar de nou al camí de ronda, sobre la Cala Fonda. Aviat el sender es torna força costerut.

14,935km  3:31h
Carretera.- Nou i efímer contacte amb una corba de la carretera. Es continua el camí de ronda tot passant entre l'estimball i uns xalets, on al capdamunt caldrà tombar a l'esquerra per unes escales, i començant aviat una baixada cap a l'esquerra.

15,395km  3:39h
PUNTA DEL MOLAR.- Passant per una pineda, el GR pren unes escales que el duen quasi a tocar el mar. La costa fa una raconada, on hi ha la cala Ametller. En aquest tram cal estar atent a la senyalització ja que el camí és perdedor i cal deixar un trencall a la dreta, que puja a la carretera. El GR segueix vorejant la costa, a prop d'uns illots.

16,085km  3:49h
PUNTA DE SES SOFRERES.- Punt d'accés a la "via ferrata" de la Cala del Molí. Continua la costa amb relleu escarpat. Es passa per sota d'uns xalets i es guanya un carrer asfaltat, el qual es deixa immediatament per unes escales a l'esquerra i es reprèn el camí de ronda.

16,395km  3:54h
Carretera.- Davant hi ha un hotel. Cal seguir-la a l'esquerra uns 50 mts. per prendre a l'esquerra el carrer del Sud i baixar les seves escales. Al final de les mateixes, es gira a la dreta i es pren uns mts. el c/Guardiola.

16,645km  3:57h
Carretera de Sant Pol.- Es pren a l'esquerra.

16,905km  4:00h
SANT FELIU DE GUÍXOLS (5 m).- Club Nàutic.

Etapa clàssica, molt transitada als mesos d’estiu, que circula entra dos poblacions de renom a la Costa Brava. Per gaudir més de l’etapa en tots els sentits es recomanable fer-la a la tardor on els dies són lluminosos i les temperatures encara son suaus.