Aguas Tuertas

Una vall de postal

La formació d’aquesta vall és deu a la presencia de masses de gel que cobrien els Pirineus durant el quaternari. Per Aguas Tuertas es passeja el riu Aragón-Subordán, replè de capritxosos meandres d’aigües vermelloses. Els seus suaus meandres acullen durant tota l’estació estiuenca, ramats de vedelles, braus, ases, poltres i cavalls.

Desnivell: +300 metres aprox.

Punt de partida:
Deixem la carretera A-176 i prenem la carretera HUV-2131 en direcció a Siresa, a la vall de Hecho. Continuem per aquesta carretera que a través de la Boca del Infierno es dirigeix a la Selva de Oza. Un cop superada aquesta continuem per pista de terra cap a la vall de Guarrinza. Deixant a l'esquerra l'aparcament de Guarrinza, on es bifurca el camí cap al refugi de la Mina, continuarem per la pista de la dreta durant 4 km. aprox. fins a trobar una barrera que impedeix el pas. Estacionem el vehicle pel voltant.

Comencem la marxa en suau i mantinguda pujada per la mateixa pista. Trobem una tanca pel bestiar abans d’arribar al coll on es troba el refugi Achar de Aguas Tuertas. Accedim a la vall que disposa una de les panoràmiques més belles de tots els Pirineus. Un lloc màgic on el nounat riu Aragón Subordán forma una successió de meandres amb aigües de color argilós que s'estenen durant més de 2 kms. sobre un prat herbós on pasturen habitualment multitud d'animals de pastura. La primera impressió que ens reporta és la d’una vall perduda i remota. Pel marge dret de la vall, avança el sender GR-11 en direcció al ibón de Estanés. Seguim aquest sender, fent paradetes per observar detingudament el paisatge i lo bestiar. Mentre contemplem aturats un ramat de cavalls, un poltre envaït per la curiositat, s’aproxima a la Mercè que resta tranqui-la (així com fascinada). Un poltre que ens va obsequiar amb la seva espontaneïtat, una bellesa difícil de trobar per altres indrets. Al fons de la vall trobem un pastor repartint sal enmig de les esverades vedelles, sal que els hi facilita la digestió i els hi aporta minerals com el clor i el sodi. Aprofitem per fer un àpat, gaudint de l'imponent escenari abans de retornar. Després del repòs i l'observació, reprenem la tornada que passa per desfer el mateix camí d'anada. Abans d'arribar al vehicle, trobem un grapat d’ornitòlegs gaudint de l’observació dels ocells, naltros encara no havíem descobert aquesta afició.

Petit període de vacances amb 3 rutes programades:
Castillo de Acher, Aguas Tuertas i Mesa de los Tres Reyes.
Aguas Tuertas és una ruta tranqui-la, per estirar les cames i per fruir del magnífic paisatge que disposa aquesta idíl•lica vall. Tot plegat, hem gaudit d'una relaxant jornada de muntanya.

Els caminaires: Josep i Mercè.