GR 6 / Etapa 2 / Les Fonts [Terrassa] - Olesa de Montserrat

El sender que connecta Barcelona amb Montserrat

Els poc més de cinquanta quilòmetres d’aquest sender de gran recorregut conformen la clàssica excursió entre Barcelona i Montserrat. La tradició marca que s’ha de fer en un dia o una nit, tot i que també és possible dividir el recorregut en trams més curts, al gust de cada caminant. El camí travessa el parc de Collserola, la plana del Vallès, discorre paral•lel al riu Llobregat durant un tram i accedeix al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat per Collbató, fins arribar al monestir.

Punt de partida: Les Fonts (Terrassa).
Arribem a Les Fonts amb la línea S1 dels FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya).

Les Fonts - Les Martines - GR96 - Riera de Gaià - GR97 - Riera de Sant Jaume - Urbanització Oasis - Coll d’Olesa - Teatre de la Passió d’Olesa (1) - Olesa de Montserrat.

Sortim de l’estació de les Fonts creuant l’urbanització pel passeig de la Muntanya. Arribem a la carretera C-16 que la creuem pel damunt i remuntem primer per la carretera i seguidament per la pista mentre les vistes s’eixamplen fora del tramat urbà. Es pot apreciar La Mola, amb la seva gran magnitud, i a la seva dreta, clarament, la Castellassa de Can Torras amb el seu perfil inconfusible. Malauradament aquesta etapa, degut a la proximitat de Barcelona, circula i/o passa per diverses urbanitzacions. Tornem a entrar per les enormes urbanitzacions de Can Solà i Les Martines, per les que caminem força estona. Ara el GR 6 conflueix amb el GR 96 també anomenat Camí Romeu. Sortim d’aquest entramat urbanístic i creuem la carretera BV-1203. Per l’altre costat i en poca estona ens separem de la carretera esmentada i tornem a caminar, un altre cop per terreny de mitja muntanya. Més endavant circulem, sovintejant els cursos d’aigua, pel llit de la Riera de Gaià i a continuació per la Riera de Sant Jaume. Aquest tram és més agraït visualment, encara que en època de pluges segurament no es deu poder transitar fàcilment. El GR 6 torna a confluir amb el GR 97 on s’ajunten les dues rieres esmentades. Més endavant abandonem la riera i comencem a pujar cap al coll d’Olesa. Passem pel petit nucli urbanístic de l’Oasi que gosa d’unes magnifiques vistes del Massís de Montserrat. Un cop arribats al coll comencem la davallada que ens duu sense pèrdua fins a Olesa de Montserrat. Un cop dintre de la població, prenem el carrer Francesc Macià que passa pel davant del Teatre de la Passió d’Olesa (1), on es representa cada any la famosa Passió d’Olesa de Montserrat (2). Finalment ens apropem fins a l’estació dels FGC d’Olesa de Montserrat.

Curiositats:
(1) El teatre de La Passió d'Olesa és un edifici majestuós, capaç d'acollir qualsevol mena d'espectacle com La Passió. Una obra de teatre de grans dimensions, tant pel que fa a escenografia com a nombre d'actors figurants, que sol arribar als 500 en cada representació.
(2) La Passió d'Olesa de Montserrat és una representació teatral que narra la Passió de Jesús i que es representa a Olesa de Montserrat. Hi participen un gran nombre d'olesans de forma desinteressada continuant una tradició que han heretat dels seus avantpassats. La Passió d'Olesa va ser la primera de les passions a ser guardonada amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, l'any 2002.

Una etapa que conviu amb les diferents urbanitzacions que formen l’entramat de primera i segona residencia al voltant de la gran ciutat. Etapa de trànsit sense gaires ingredients d’interès, tret de les bones vistes que ofereix de La Mola i del Massís de Montserrat. Igualment té bona combinació de transport als dos extrems amb els puntuals FGC Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.