GR 6 / Etapa 1 / Barcelona - Les Fonts [Terrassa]

El sender que connecta Barcelona amb Montserrat

Els poc més de cinquanta quilòmetres d’aquest sender de gran recorregut conformen la clàssica excursió entre Barcelona i Montserrat. La tradició marca que s’ha de fer en un dia o una nit, tot i que també és possible dividir el recorregut en trams més curts, al gust de cada caminant. El camí travessa el parc de Collserola, la plana del Vallès, discorre paral•lel al riu Llobregat durant un tram i accedeix al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat per Collbató, fins arribar al monestir.

Punt de partida: Barcelona. Laberint d’Horta.
Des de l’estació de Mundet de la línea L3

Barcelona - Laberint d’Horta (1) - Collserola (2) - Pas del Rei - Can Borrell -Torre Negra (3) - Pi d’en Xandri (4) - Monestir de Sant Cugat (5) - CAR Centre d’Alt Rendiment esportiu - Terranova - Camí Antic de Sant Cugat - Can Barata - Serra de Galliners - Les Fonts (Terrassa)

Sortim de Barna pel costat Est del Velòdrom d’Horta i Jardins del Laberint d’Horta. De seguida trobem marques del GR-6, així com una pintada que ens diu la distància i el temps horari aproximat que resta del GR que hem iniciat. Ens endinsem pel Parc Natural de la Serra de Collserola (2) per pistes que ràpidament ens ofereixen unes bones vistes panoràmiques de la ciutat. Xino-xano anem guanyant cota fins arribar al Pas del Rei. Un munt de GR’s es creuen pels diferents camins amb destinacions i activitats diverses. Des d’aquest punt iniciem la davallada per frondosos boscos. Després d’una davallada decidida arribem a la Vall de Gausac on caminarem per una bonica i ampla pista envoltada de boscos i fauna de tota mena. Passem pel costat de Can Borrell i en poca estona trobarem a la nostra esquerra la Torre Negra (3) i seguidament el Pi d’en Xandri (4), tot un símbol ecològic de Sant Cugat. Continuem i de seguida entrem a la població de Sant Cugat, deixant a la nostra esquerra el Monestir de Sant Cugat (5). Creuem la població esmentada fins al Parc del Mirador on travessem la línea ferroviària per un pont. A l’altre costat, un xic més a l’esquerra, continuem la caminada passant pel costat mateix del CAR Centre d’Alt Rendiment esportiu en ple rendiment. Ara creuem la E-15 i AP-7 per un pont que ens situa al Parc empresarial de Sant Cugat. Tornem a creuar la línea ferroviària i eludim el parc vorejant la línea ferroviària, endinsant-nos per la, gran i luxosa, urbanització de Terranova. Caminem una bona estona i sortim pel Nord de l’urbanitzacio citada. Tornem a recuperar el paisatge de muntanya i continuem endavant. Anem fent camí mentre el paisatge ens brinda vistes de Montserrat i La Mola, així com la vessant Nord de Collserola (2) amb Sant Cugat estès al seu flanc. Una munió de GR’s es creuen i solapen amb direcció a Montserrat per aquestes contrades. Seguidament caminem per la bonica i florida Serra de Galliners. Seguidament davallem en clara direcció a Les Fonts. En poca estona entrem dins de la població anomenada i ens dirigim a l’estació dels FGC.

Curiositats:
(1) El parc del Laberint d'Horta (de vegades també anomenat jardins del Laberint d'Horta) és un jardí històric al districte Horta-Guinardó de Barcelona i el més antic que es conserva a la ciutat. Ubicat a l'antiga finca de la família Desvalls a la vora de la serra de Collserola, el parc inclou un jardí neoclàssic del segle XVIII i un jardí romàntic del segle XIX.
(2) El Parc Natural de la Serra de Collserola és la denominació oficial del parc de Collserola, un parc de 8.259 hectàrees situat a la serra de Collserola que gaudeix de protecció oficial des de 1953 i l'any 2010 va ser declarat parc natural per la Generalitat de Catalunya. Collserola conté una àmplia mostra d'ambients naturals mediterranis, en els que hi trobem predominantment boscos. Aquests, juntament amb diverses formacions de vegetació baixa, formen un mosaic que acull una variada fauna. Hi són presents gairebé totes les espècies animals del bosc mediterrani. Aquesta diversitat és la riquesa biològica de la serra.
(3) La Torre Negra és una masia romànica fortificada que data de l'any 1145, creada com a fortalesa per defensar l'àmbit territorial del monestir de Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental), i que va ser reconstruïda entre els segles XIV i XV.[1] Està inclosa en l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
(4) El pi d'en Xandri és un pi pinyoner (en llatí Pinus pinea) monumental situat en el territori del parc rural de Torre Negra a Sant Cugat del Vallès amb més de 230 anys (segons una anàlisi dendrològica va germinar l'any 1774). L'arbre ( símbol d'identitat de Sant Cugat) té una alçada de 23 metres, un perímetre de 3,20 metres de tronc i un gruix de soca de 3,60 metres. La seva capçada té una amplada de 21 per 15 metres. Es diu d'en Xandri perquè es troba en terres que antany van ser propietat d'un pagès anomenat Xandri.
(5) El monestir de Sant Cugat és una antiga abadia benedictina a la localitat catalana de Sant Cugat del Vallès. El monestir, construït entre els segles IX i XIV, destaca pel seu claustre. Va ser el monestir de major importància de tot el comtat de Barcelona. L'edifici va ser declarat bé cultural d'interès nacional l'any 1931.

Etapa inicial força interessant, que travessa el Parc Natural de la Serra de Collserola (2), de Sud a Nord oferint-nos bones vistes. Igualment podrem observar els diferents habitats condicionats per la seva orientació. Inevitablement, trepitgem Sant Cugat pel seu flanc i seguidament la urbanització de Terranova. La resta de l’etapa ronda per camins de muntanya, frondosos amb espaioses vistes. Segurament aquesta etapa sigui de les més interessants, tret de l’arribada “màgica” al Monestir de Montserrat.