GR 6 / Etapa 3b / Olesa de Montserrat - Monestir de Montserrat
[pel camí de l'Aigua]

El sender que connecta Barcelona amb Montserrat

Els poc més de cinquanta quilòmetres d’aquest sender de gran recorregut conformen la clàssica excursió entre Barcelona i Montserrat. La tradició marca que s’ha de fer en un dia o una nit, tot i que també és possible dividir el recorregut en trams més curts, al gust de cada caminant. El camí travessa el parc de Collserola, la plana del Vallès, discorre paral•lel al riu Llobregat durant un tram i accedeix al Parc Natural de la Muntanya de Montserrat per Collbató, fins arribar al monestir.

Punt de partida: Olesa de Montserrat.
Prenem la A-2 i seguidament la carretera C-55 fins l’estació d’Olesa de Montserrat.

Olesa de Montserrat - C55 - La Puda (1) - Aeri de Montserrat (2) - Camí de l’Aigua - Les Baranes - Camí de la Santa Cova - Monestir de Montserrat (3)

Sortim de l’estació d’Olesa de Montserrat i anem a buscar la C-55 per començar la darrera etapa d’aquest GR 6. Seguim pel voral de la carretera fins passat el Km. 7 on abandona la carretera esmentada i s’endinsa per camí de muntanya. S’ha de dir que l’inici d’aquesta etapa i concretament el tram de la carretera és força desalentador, fins i tot perillós, pel poc marge del voral. Potser s’hauria de buscar un altre alternativa per fer aquest tram més atractiu, com la variant 6.1 que entra al Massís de Montserrat per les Coves de Salnitre. Un cop encarrilats pel camí de muntanya, passem per sobre de La Puda (1) i seguidament anem caminant suaument per mig de boscos de ribera doncs anem vorejant el riu Llobregat. Xino-xano, ens plantem per sota de l’estació de l’Aeri de Montserrat (2). Ara remuntem per un corriolet i a continuació travessem el pont fins la carretera C-55. Seguim pel marge de la carretera esmentada uns pocs metres i la creuem per anar a buscar el Camí de l’Aigua. Enfilem amunt pel camí esmentat a que puja amb decisió. Les vistes s’eixamplen mentre anem pujant cota. Més endavant trobem un seguit d’escales que pugen sense embuts fins a Les Baranes. Una estona més i sortim al Camí de la Santa Cova. Arribats al camí girem a mà dreta i seguim fins a l’estació del cremallera de Montserrat. Un cop al Monestir de Montserrat (3), aprofitem per visitar la Basílica i el Museu que avui té les portes obertes doncs és el dia de la Mare de Déu de Montserrat (3). Ple a vessar de turistes, fem l’àpat i una mica de repòs abans de tornar cap a la ciutat.

Curiositats:
(1) La Puda o La Puda de Montserrat és un antic balneari, protegit com a bé cultural d'interès local. L'establiment estava situat a la mateixa riba del Llobregat, on des del segle XVIII, arran d'un terratrèmol, brollaven aigües sulfuroses a una temperatura de 32°C.
(2) L'Aeri de Montserrat és un funicular aeri inaugurat el 1930 que comunica l'estació d'Aeri de Montserrat de la línia Barcelona-Manresa dels FGC i l'eix del Llobregat amb el Monestir. Malgrat que durant un temps no va circular (degut als desperfectes ocasionats per la Guerra Civil) avui dia encara presta servei amb les instal•lacions originals.
(3) Santa Maria de Montserrat és un monestir benedictí situat a la muntanya de Montserrat, al terme municipal de Monistrol de Montserrat (Bages), a una altitud de 720 m sobre el nivell del mar. És un símbol per a Catalunya i s'ha convertit en un punt de pelegrinatge per a creients i de visita obligada per als turistes. A la basílica s’hi troba la venerada Moreneta (talla romànica del segle XII,), que segons la llegenda, la primera imatge de la Mare de Déu de Montserrat la van trobar uns nens pastors dins una cova l'any 880, després d'haver vist una llum a la muntanya.

Tret de l’inici desalentador de la carretera C-55, la resta de l’etapa està força bé. Naltros hem fet les dues opcions de l’etapa 3 i pel nostre gust, recomanem obertament l’opció 6.1 de pujar per la vessant oposada. El Camí de l’Aigua és un dels diferents camins clàssics que donen accés al Monestir de Montserrat. Entre d’altres caminades populars que accedeixen per aquest indret està la prestigiosa marxa Gràcia-Montserrat. També és interessant combinar-ho amb aquesta data per celebrar in-situ la festa de Montserrat, entre un munt de turistes que surten per tots costats.